مطالعات جدید نشان می‌دهد گروهی از داروهای رایج که برای تقویت استحکام استخون‌ها تجویز می‌شود، می‌تواند منجر به بروز ترک‌های ریز استخوانی شوند و استحکام استخون‌ها را کاهش دهد.
روزنامه پیام استان سمنان در این مطلب ادامه داد: به نقل از نشریه ساینتیفیک، محققان کالج سلطنتی لندن با بررسی نمونه های استخوانی 16 بیمار دریافتند داروی بیس فسفونات که به طور گسترده برای تقویت استحکام استخوان‌ها استفاده می‌شود، می تواند سبب بروز ترک‌های ریز استخوانی به نام میکروکِرَک شود، بیس فسفونات نام یک گروه دارویی است که مانع از دست‌دادن توده استخوانی می‌شود و معمولا برای کنترل پوکی استخوان تجویز می‌شود.
محققان با بررسی نمونه های استخوان و با استفاده از تصاویر با کیفیت اشعه ایکس 16 بیمار که به نوعی از پوکی استخوان رنج می بردند دریافتند استخوان های بیمارانی که برای درمان پوکی استخوان از داروهای بیس فسفونات استفاده می‌کنند، نه تنها دارای ترک‌های ریز میکروسکوپی است، بلکه استحکام کمتری دارد.
دکتر ریچارد ابل مدیر این پروژه تحقیقاتی معتقد است گرچه این مطالعه جامعه آماری اندکی را بررسی کرده است و هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد استفاده از این دارو زود است؛ ولی باید در تجویز و مصرف آن احتیاط کرد.
پوکی استخوان عارضه‌ای است که سبب تضعیف استخوان‌ها می‌شود و آنان را مستعد شکستگی می‌کند. در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند و بیشتر مبتلایان بیش از 65 سال سن دارند. نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
**راز و رمز حفظ توانمندی مغز میانسالان
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و فلوشیپ علوم اعصاب، فعالیت بدنی را یکی از راه های برای فعال نگه داشتن مغز بزرگسالان و میانسالان و ارتقای توانایی مغزی آنها ذکر کرد.
دکترمحمد تقی جغتایی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بزرگسالان و میانسالان برای حفظ بهداشت مغز و ارتقای توانایی مغز خود باید نخست فعالیت های بدنی داشته باشند.
وی بیان کرد: انجام ورزش های هوازی از نوع دویدن و پیاده روی، ورزش هایی که در فضای آزاد و بدون استرس است و حالت خوشایند به فرد می دهد، توصیه می شود.
به گفته دکتر جغتایی، در مغز فاکتورهایی به نام فاکتور رشد مغز داریم، مقدار این فاکتور با انجام ورزش های هوازی افزایش می یابد و موجب می شود که سلول های عصبی تازه بمانند، ارتباطات سلولی حفظ شود و علاوه بر حفظ توانایی مدارهای عصبی، آنها ارتقا پیدا کنند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی که ورزش با حالت خوشایند ولذت همراه است در مغزنیز دو ماده شیمیایی به نام آدرنالین و سروتونین آزاد می شود که این دو ماده شیمیایی نیز به حفظ قوای ذهنی به خصوص حافظه کمک می کند. جغتایی یادآور شد: توصیه دوم برای حفظ توانایی مغز، دوری از استرس یا کنار آمدن با آن است ، همه مردم در زندگی خود دچارمختصر استرس و اضطراب ممکن است بشوند و طبیعی است، استرس عاملی است که میزان فاکتورهای رشد مغز را کم می کند، کسی استرس نداشته باشد میزان فاکتورهای رشد مغزش افزایش پیدا می کند. وی سومین توصیه را انجام کارهای خلاقانه برشمرد و گفت: انجام کارهای خلاقانه برای همه افراد امکان پذیراست، مثلا حل کردن جدول کارخلاقانه است ، استفاده از چرتکه در انجام حساب های روزانه ، استفاده از حافظه ذهنی برای پیدا کردن مسیرها به جای مکان یاب گوشی های همراه از جمله کارهای خلاقانه است.
وی ادامه داد: نوع رژیم غذایی نیز بسیارمهم است و چهارمین توصیه برای حفظ توانایی مغز است ، رژیم غذایی که آنتی اکسیدان دارد مثل میوجات رنگی ، سبزیجات ، حبوبات موجب می شود که مدارهای عصبی مغز تقویت شود.
جغتایی افزود: آخرین توصیه کتاب خواندن است ، کتاب خواندن عامل مهمی است در حفظ قوای حافظه ای ، تاثیر خیلی زیادی برحفظ قوای حافظه و جلوگیری از تحلیل حافظه دارد، یکی از مشکلات عمده دوره میانسالی و بعد از آن کم شدن قدرت حافظه و به مرور از بین رفتن قوای حافظه است، خواندن و نوشتن در حفظ حافظه و توانایی حافظه ای کمک شایانی می کند.
** تاثیر استرس بر بینایی
مطالعات محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا نشان می‌دهد سطح بالای استرس با انحطاط ماکولای وابسته به سن، یکی از مهمترین دلایل نابینایی با افزایش سن، مرتبط است.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان 137 بیمار مبتلا به انحطاط ماکولای وابسته به سن (AMD) را با استفاده از یک مقیاس سنجش استرس به نام PSS مورد بررسی قرار دارند. نتایج نشان می‌دهد سطح بالای استرس با بیماری AMD مرتبط است.
محققان احتمال می‌دهند دلیل این ارتباط این است که AMD یک بیماری التهابی محسوب می‌شود و استرس یکی از مهمترین عوامل تحریک‌کننده التهاب است. دستیابی به نتایج دقیق‌تر نیازمند آزمایش‌های بیشتر است. انحطاط ماکولای وابسته به سن یا AMD، یکی از مهمترین علل نابینایی در سالمندان محسوب می شود و یک پنجم افراد بالای 75 سال به آن مبتلا هستند. این بیماری بدون درد به مرور زمان دید مرکزی سالمند را کاهش می دهد و به دو نوع انحطاط خشک و تر تقسیم بندی می شود.
انحطاط ماکولا معمولا به دلیل رسوب چربی و پروتئین در شبکیه چشم بوجود می آید که مانع از رسیدن مواد مغذی به سلول های حساس به نور می شود. در این عارضه، یک لایه از سلول های اپیتلیال رنگدانه ای شبکیه (RPE) واقع در ماکولا، تخریب می شوند. سلول های RPE، نقش مهمی در بینایی دارند و سلول های حساس به نور موسوم به گیرنده های نوری را پشتیبانی می کنند. در انحطاط ماکولای تر که شدیدتر از نوع خشک است، رگ های خونی غیر طبیعی، مایع مخاطی یا خون را وارد منطقه ماکولا می کند.بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در آمریکا حدود 1.8 میلیون فرد 40 ساله و بالاتر، به این عارضه مبتلا هستند و این رقم تا سال 2020 میلادی، به 2.95 میلیون نفر خواهد رسید، در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.