به گزارش ایرنا، سیدجواد رضوی روز چهارشنبه در نشست شورای زکات استان سمنان در دفتر امام جمعه این شهر، افزود: از پنج میلیارد و 129 میلیون تومان درآمد کل زکات، یک میلیارد و 250 میلیون تومان مربوط به زکات انتظامی و غیرنقدی است.
وی ادامه داد: زکات نقدی استان سمنان تا پایان آذر 95 حدود سه میلیارد و 880 میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته تغییری نیافته، این در حالی است که میزان اقلام برداشت شده رشد داشته است.
رضوی گفت: در استان سمنان ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد که باید از این ظرفیت ها برای پرداخت زکات استفاده شود و مردم باید برای پرداخت زکات بیشتر ترغیب شوند.
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان اضافه کرد: زکات در سال 90 با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز آن را توشیح کرده اند.
وی ادامه داد: زکات مانند نماز از واجبات است و برای جاری شدن این واجب، کشور دچار عقب ماندگی تاریخی شده است و بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، زکات در جامعه نهادینه نشده است.
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان گفت: نسبت به اقلامی که زکات به آن تعلق می گیرد و مقدار درآمدی که باید کسب شود، فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
رضوی ادامه داد: در هفت شهرستان استان سمنان، روحانی برای دریافت زکات وجود دارد و تنها شهرستان آرادان نیروی روحانی برای دریافت زکات ندارد و همچنین در بسطام و بیارجمند سرباز طلبه برای دریافت زکات فعالیت می کند.
وی گفت: 60 درصد از درآمد زکات باید برای فقرا به مصارف تحصیلی، درمانی، جهیزیه، مسکن و سبد کالا و 40 درصد آن باید برای طرح های عمرانی مصرف شود.
وی، بر تشکیل و ساماندهی شورای زکات در روستاها تاکید کرد و گفت: زکات باید به درستی برای اهالی روستا تبیین شود و زکات دهندگان برتر در این زمینه باید تشویق شوند.
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با بیان این که پرداخت زکات باید در جامعه فرهنگسازی شود، بر تشکیل یاوران زکات در سراسر استان تاکید کرد.
در این نشست آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، محمدرضا خباز استاندار و شماری از مسوولان استان سمنان حضور داشتند و درباره پرداخت زکات به موقع و درست مباحثی مطرح شد.
زکات بر 9 قلم شامل گندم، جو، خرما ، کشمش ، طلا ، نقره ، گوسفند ، گاو و شتر واجب است.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.