به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز چهارشنبه در نشست شورای زکات استان سمنان در دفتر امام جمعه این شهر، افزود: برای محقق شدن پرداخت زکات باید دستگاه های اجرایی پیش قدم باشند و این امر مهم در همه دستگاه های اجرایی نهادینه شود.
وی با اشاره به نقش مهم زکات در جامعه ادامه داد: استان سمنان ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج زکات و کسب درآمد بیشتر زکات دارد که باید از این استعدادها و ظرفیت ها استفاده کرد.
وی گفت: زکات مانند نماز یکی از واجبات است، اما این واجب به یک قانون تبدیل شده و یکی از قانون های استثنایی است که بعد از تایید شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب نیز بر آن توشیح کرده اند.
خباز ادامه داد: قانون اجرای زکات با بقیه قوانین کشور که بیش از 100 سال زمینه دارند متفاوت است، زیرا خداوند توجه ویژه ای به موضوع زکات دارد.
استاندار سمنان افزود: از همه امکانات استان باید برای اجرای زکات استفاده کرد و باید همه نیروها و امکانات استان سمنان بسیج شوند تا برنامه ریزی لازم برای اجرای زکات انجام شود.
وی اضافه کرد: افرادی که زکات پرداخت می کنند باید تشویق شوند تا همیشه زکات خود را پرداخت کنند و همچنین افرادی که زکات را دریافت می کنند، مامورهای دریافت زکات در شهرستانها و روستاها باید تقویت مالی و حمایت شوند، زیرا این افراد سربازان خط مقدم این راه هستند.
استاندار سمنان گفت: مبلغ های زکات باید آموزش داده شوند و باید هماهنگی لازم برای ساماندهی آن ها انجام شود.
خباز، بر تعامل موثر و هدفمند با عوامل تاثیرگذار در این زمینه تایید کرد و گفت: حوزه علمیه ها و رسانه ها می توانند در این راه بسیار موثر باشد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.
استاندار سمنان ادامه داد: بانک اطلاعاتی زکات در استان و کشور تشکیل شود تا نسل های آینده نیز بتوانند از این بانک اطلاعات استفاده کنند.
در این نشست آیت الله سید محمدشاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، سید جواد رضوی مدیر کل کمیته امداد(ره) استان و شماری از مسوولان استان سمنان حضور داشتند و درباره موضوع پرداخت زکات به موقع و درست مباحثی را مطرح کردند.
درآمد کل زکات استان سمنان در 9 ماه 95 حدود پنج میلیارد و 100میلیون تومان برآورد شده است.
زکات بر 9 قلم شامل گندم، جو، خرما ، کشمش ، طلا ، نقره ، گوسفند ، گاو و شتر واجب است.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.