محمدرضا کشاورزیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمع آوری و برداشت گیاهان مرتعی مانند گون ، کتیرا، شیره وشق ، اسطوخودوس، مریم‌گلی، بومادران، شکرتیغال، میوه ارس و زرشک کوهی ممنوع است.

وی ادامه داد:جمع آوری بادام کوهی ،پسته وحشی ،آنغوزه ،زیره سیاه کوهی ،  ثعلب ، چای کوهی، پاکوتی، آویشن، سورنجان، بادرنجویه ، جعفری رودخانه‌ای، اسفند، گلپر و زعفران کوهی در طول سال ممنوع بوده و جمع‌آوری آن باید با اخذ مجوز از این اداره کل باشد.

کشاورزیان با بیان اینکه همه ساله در فصل بهار شاهد جمع آوری گیاهان مرتعی توسط مردم هستیم، اظهار داشت: اولویت بهره برداری از فرآورده های گیاهی و مرتعی با کسانی است که دارای مجوز از این اداره باشند و با افرادی که بدون مجوز بهره برداری کنند، برخورد قانونی انجام می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود تاکید کرد: گیاهان خودرو در حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش، جلوگیری از تولید ریزگردها، جلوگیری از سیل، جذب آب و حفظ زیبایی طبیعی کوه و دشت نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه با افزایش جمعیت و آسیب دیدگی محیط زیست، طبیعت توان تولید بیشتر این گیاهان را از دست می دهد، گفت: شهروندان هنگام گردش در طبیعت از چیدن سبزی و گل خودداری کرده و از خرید این گونه سبزی‌ها که مشوق سودجویان است، خودداری کنند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود  بیش از چهار میلیون هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مرتع و جنگل و بیش از ۲ میلیون هکتار بیابان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.