کارخانه کنسانتره توحید شاهرود در شرق استان سمنان در آغاز فعالیت از سال ۱۳۸۶ پنج هزار تن انگور و سه هزار تن سیب درجه سه فرآوری کرد، اما در سال ۱۳۸۷به خاطر سرمازدگی مزارع و باغ‌ها، کنسانتره انگور تولید نشد و فقط سه هزار و ۵۰۰ تن سیب فرآوری شد، طی سال های ۸۶ تا ۹۲ به طور میانگین سالانه سه هزار تن آبمیوه در واحد کنسانتره شاهرود تولید شد و به مصرف داخلی رسید.

واحد کنسانتره شاهرود با همکاری شبکه تعاونی روستایی و با ایجاد تنوع در تولیدات محصولات فعالیت می کرد.

این کارخانه از سال ۹۲ تا ۹۵ به علت بدهی مالی تعطیل و کارگران فصلی آن به مرخصی اجباری رفتند.

سرمازدگی های چندساله محصولات باغی و تعطیلی کارخانه

سرمازدگی های متمادی چندساله محصولات باغی شهرستان شاهرود و استان های مجاور موجب بی رونقی این کارخانه و تعطیلی کارگران فصلی آن شد.

 سرمای شدید زمستان در سال ۹۵ کلیه باغ‌های انگور استان سمنان و مناطق خراسان شمالی و جنوبی را دچار سرمازدگی کرد و تولید سال ۹۶ را نیز کاهش داد و موجب بسته شدن دوباره این کارخانه شد.

در شهریور سال ۹۷ با خرید ۵۰۰ تن انگور فعالیت فصلی کارخانه کنسانتره شاهرود با برداشت انگور از اوایل تابستان تا پایان پاییز شروع شد و پس از اتمام این دوره ۳۵ کارگر کارخانه  بیکار شدند و کارخانه تا سال بعد فصل برداشت تعطیل شد.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت اشتغال

شیوع کرونا در اواسط دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان واقع در مرکز چین موجب شد بیماری نوپدیدی به وجود آید و دغدغه ای جدید گریبان تمامی کشورهای دنیا را بگیرد.

با شیوع این بیماری در ایران هر روز نیاز به مواد ضدعفونی بیشتر شد به طوری که در اولین روزهای شیوع این ویروس مواد ضدعفونی در داروخانه ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی نایاب شد.

از آنجا که پزشکان و کارشناسان استفاده از مواد ضدعفونی را برای مقابله با کرونا ضروری می دانستند و تاکید داشتند برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر باید شهروندان استفاده از این محلول ها را در دستور کار قرار دهند، کشور با کمبود این مواد مواجه شد.

با توجه به اینکه پایه اصلی مواد ضدعفونی کننده بهداشتی الکل اتیلیک است، مسوولان شاهرود را بر آن داشت که با یک تیر ۲ نشان را هدف قرار داده و با راه اندازی خط تولید الکل در این کارخانه هم به نیاز جامعه پاسخ داده باشند وهم با ایجاد اشتغال دایمی برای کارگران فصلی رونق اقتصادی ایجاد کنند.

تولید الکل از قند ذرت با تلاش متخصصان

با توجه به نیاز واحد های تولید مواد ضد عفونی و بهداشتی به الکل برای تولید اقلام مورد نیاز پیشگیری از شیوع کرونا،  با بررسی و امکان سنجی لازم، مدیران کارخانه کنسانتره شاهرود با تغییر کاربری خط تولید آبمیوه به الکل موافقت کردند.

تولید الکل از قند ذرت در شرکت کنسانتره شاهرود پس از طی یک ماه بررسی و با دریافت مجوزهای لازم آغاز شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در رابطه با راه اندازی این کارخانه به خبرنگار ایرنا گفت: تجهیزات و امکانات این کارخانه همخوانی مناسبی با خط تولید الکل داشت که با کمک متخصصان علوم آزمایشگاهی این واحد تولیدی در ۲ مرحله ابتدا از ملاست چغندر قند و در مرحله نهایی با استفاده از دکستروز که شکر ذرت است توانستیم به الکل ۸۶ درصد دست پیدا کنیم.

سولماز میرزامحمدی با بیان اینکه این کارخانه در سال های گذشته تنها در فصل تابستان و پایان پاییز فعالیت داشت، ادامه داد: با این تغییر کاربری امکان فعالیت در تمام فصول سال ایجاد می شود که این امر رونق اشتغال در منطقه را هم به همراه دارد.

وی ظرفیت تولید این واحد را ۵ تن در روز اعلام و تصریح کرد: الکل تولیدی این کارخانه نیاز واحدهای تولیدی استان سمنان را تامین می کند و در صورت افزایش تولید به استان های دیگر نیز قابل ارائه است.

ادامه فعالیت به شرط اعطای مجوز تولید دایمی و تسهیلات ارزان قیمت بانکی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی استان سمنان هم با بیان اینکه اکنون الکل با درصد ۷۰ تا ۸۶ در این کارخانه تولید می شود، افزود: درصورت مساعدت مسوولان و دریافت وام ارزان قیمت می توان با تغییرات جزیی به الکل ۹۶ درصد هم رسید.

جعفر جورابلو با اشاره به اینکه کارگران فصلی این کارخانه که قراردادی ۵ ماهه داشتند، با راه اندازی این خط تولید دوباره دعوت به کار شدند، خاطر نشان کرد: در صورت ادامه تولید این فرآورده و رفع موانع از جمله اعطای مجوز دایمی تولید و همچنین تسهیلات ارزان قیمت می توان زمینه اشتغال بیشتری فراهم کرد و در سال «جهش تولید» از واردات موادی چون الکل جلوگیری و کشور را در تولید این محصول خودکفا کرد.

در شهرستان شاهرود بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است. همچنین شاهرود در سطح زیرکشت محصولات باغی با دارا بودن سهم حدود ۴۰ درصدی از کل سطح محصولات باغی و در تولید با سهم حدود ۵۵  درصدی در رتبه نخست استان قرار گرفته است.

این شهرستان ۸۰ درصد از تولید انگور، ۸۶ درصد از تولید خرما، ۵۴ درصد از تولید سیب، ۶۶ درصد از تولید زردآلو، ۶۳ درصد از تولید گیلاس و ۷۱ درصد از تولید آلبالو استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

طبق اعلام رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ظهر روز شنبه، تاکنون ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۰۳۱ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.