ایرج حیدریان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به رسیدن ظرفیت ذخیره سد دامغان به حد مطلوب، افزود: بخش کوچکی از ذخیره سد شهید شاهچراغی دامغان، با توجه به ذخیره مناسب متاثر از سامانه های خوب بارشی در استان سمنان، برای مهار سیلاب‌های احتمالی ناشی از بارش ها رهاسازی شد.

وی بیان کرد: رها سازی آب سد دامغان به منظور حفظ ظرفیت، در هر مرحله بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: با توجه به بارندگی‌ها، در یک هفته اخیر ۲۵۰ هزار متر مکعب آب از طریق دریچه‌های سد شهید شاهچراغی دامغان تخلیه و برای اراضی کشاورزی جاری شد تا ظرفیت‌سازی در مخزن این سد برای دریافت جبهه اولیه سیلاب‌های احتمالی ناشی از بارش های خوب بهاری انجام شود.

وی تصریح کرد: در سال زارعی ۹۹-۹۸ نزولات آسمانی در شهرستان دامغان بیش از ۱۰۸ میلیمتر ثبت شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان  یادآور شد: با توجه به بازگشایی دریچه‌های تخلیه آب سد دامغان، مردم از توقف و ماندن در پایین دست سد و در مسیر رودخانه پرهیز کنند.

مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب در ۱۰ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

از این سد ۲۳ نهر شهری و روستایی آبگیری می‌کند که در فصل پاییز و بهار برای زراعت، در فصل تابستان و زمستان برای باغ ها و در تمام سال برای آشامیدن بهره برداری می‌شود. ۲ هزار کشاورز از آب سد دامغان بهره مند می‌شوند و حدود ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست را سیراب می‌کند.

۶ میلیون و ۹۸۰ هزار مترمکعب آب از ابتدای مهر ۹۸ تا ۱۷ فروردین امسال به کشاورزان منطقه از سد شهید شاهچراغی دامغان اختصاص یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.