به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کاملی در نشست خبری شامگاه چهارشنبه خود با اصحاب رسانه به میزبانی صمت شاهرود، درباره ضرورت دوری از خام فروشی معادن، بابیان اینکه معادن جزو انفال است و قانونی برای آن نوشته‌شده که به تصویب مجلس رسیده است، بیان کرد: هیچ‌کس نمی‌خواهد خام فروشی صورت گیرد چراکه معادن دوباره بازیافت نمی‌شوند و باید از آن‌ها بهترین استفاده را کرد.

وی همچنین افزود: در این راه اما مشکلاتی هم وجود دارد زمانی معادن برای خود، وزارتخانه‌ای داشت طبیعتاً کارها هم بهتر انجام می‌شد اما پس از مدتی به بهانه موازی کاری این وزارت‌خانه با صنایع این اداره ادغام شد و بعدازآن بازرگانی به آن افزوده شد درنتیجه قدرت این نهاد کاهش یافت.

خام فروشی مقبول نیست

رئیس صمت شاهرود گفت: از باب کلی باید گفت معادن ثروت تکرار ناپذیر است و دوباره تشکیل نمی‌شود لذا بهتر است به نحو احسن از آن استفاده شود.

کاملی بیان کرد: خام فروشی دو معنی دارد که یکی از آن صدور به خارج از کشور و یا استان دیگر است از قدیم تمایل به‌هیچ‌وجه به خام فروشی نبود و امروز کوره‌های پخت آهن در تل خاکستر شاهرود نوعی فرآوری است هرچند این فرآوری‌ها در شاهرود نمونه‌های نامناسب هم داشت.

وی افزود: برای مثال معادن سیلیس بیارجمند نمونه شکست‌خورده‌ای از این امر بود چراکه زمانی برای آن سرمایه‌گذار پیدا شد کارها صورت گرفت، فرآوری انجام شد اما محصول قابل‌مقایسه با سیلیس که مثلاً در همدان استخراج می‌شد نبود چراکه قرار بود برای صنعت شیشه‌سازی به کار برود و عیار این تولیدات در شاهرود بالا نبود پس‌ازآن بود که معدن با اختلاف‌هایی مدیریتی هم روبرو شد و بعد از مدتی بسته شد.

فرآوری به صرفه تر است

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شاهرود بیان داشت: تجربه موفق این امر اما مس است که شاهرود و میامی در استان سمنان امروز پایلوت این فلز هستند اینکه چرا مس وجود دارد اما آهن باید این‌گونه پاسخ داد که مس دارای یک درصد عیار است اما آهن ۶۰ درصد یعنی اگر بخواهیم مس را حمل کنیم ۹۹ درصد باطله حمل خواهم کرد و با این میزان کرایه‌ها و سوخت و … سرمایه‌گذار رغبتی برای صدور به دیگر استان‌ها و کشورها ندارد پس به‌صرفه است که مس در مکان فرآوری شود.

کاملی همچنین گفت: نتیجه در شرق استان چهار الی پنج واحد تولیدی مس وجود دارد و چهار واحد دیگر نیز در حال احداث هستند.

وی بابیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل واحدهای فرآوری آب است، بیان داشت: در حوزه واحدهای فرآوری مس اما مشکلاتی هم وجود دارد برای مثال یکی از واحدهای فرآوری مس در جاده طرود با مشکلات آب روبرو است که البته قول‌هایی برای این موضوع داده‌شده که بروکراسی در زمره مشکلات دیگر محسوب می‌شود درنتیجه خود معادن هم مخالف خام فروشی هستند چراکه به‌صرفه نیست.

فعال‌سازی دوباره معادن آهک

رئیس صمت شاهرود در ادامه گفت: در بخش‌های دیگر نیز نگاه خوبی درزمینهٔ فرآوری وجود دارد برای مثال در مقوله آهک، شهرستان شاهرود دارای ۲۰ معدن است که بخش کثیر از آن‌ها غیرفعال هستند درحالی‌که با پیگیری مسئولان امروز دو کارخانه تولید کاغذ کربناتی و فرآوری ایجاد خواهند شد.

کاملی افزود: کارخانه کاغذ کربناتی از مطالبات قدیمی شهرستان شاهرود بود که بارها هم برای آن سرمایه‌گذار پیدا شد اما بنا به دلایلی سرمایه‌گذاران امتناع می‌کردند و هر بار این امر نمی‌شد اما امروز یک شرکت این امر را آغاز کرده است حال‌آنکه بحث اصلی در این باب این است که ما بتوانیم فرآوری خوبی بر آن چیزی که خداوند به ما داده داشته باشیم.

وی گفت: این کارخانه هم می‌تواند دوباره معادن آهک شاهرود را فعال سازد و هم در زمینه اشتغال و تحول اقتصادی می‌تواند ما را به سمت و سوی درستی هدایت کند که در این زمینه‌ها می‌توان گفت اتفاقات خوبی با پیگیری مسئولان در حال رخ دادن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1346249
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.