وحید قربانی روز پنجشنبه در جلسه هم‌اندیشی و بررسی مسائل و مشکلات عمرانی استان سمنان در ساختمان شماره ۲ استانداری، افزود: براساس پیش‌بینی‌های جمعیت شناسی در ۱۴۲۰، کمتر از ۱۰ درصد جمعیت ایران به صورت پراکنده و ۹۰ درصد در هشت قله جمعیتی کشور ساکن می‌شوند.وی بیان کرد: این مساله بزرگترین معضل تهدید کننده کشور است که همه سرزمین را رها کرده و به چند نقطه متمرکز شویم.

وی، مهاجرت را یکی از چالش‌های کنونی برشمرد و افزود: موج عظیم سکونت در اطراف شهر تهران ناشی از برنامه‌ریزی‌های نادرست استانی در سراسر کشور است تا جایی که مردم برای رفاه و درآمد بیشتر از تعلقات خاطر گذر می‌کنند.

قربانی، به لزوم تامین رضایت اجتماعی تاکید و خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌ها برای ارتقای رفاه شهروندان در کاهش ناملایمات اجتماعی و افزایش رضایت‌مندی عمومی ضروری است.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور ادامه داد: هزینه کرد دولت برای تامین زیرساخت‌ها همچون تامین آب برای مناطق روستایی کمتر از کلان‌شهرها است، بنابراین برنامه‌ها برای تمرکززدایی باید انجام شود.

وی تصریح کرد: اشکال در برنامه‌‍‌ریزی و قانون‌گذاری ملی سبب مشکلات این حوزه به صورت فراگیر می‌شود.

قربانی، با بیان اینکه برخی مشکلات عمرانی خاص بعضی از مناطق است، اضافه کرد: معضلات در توسعه و عمران استان‌ها به علت ناهماهنگی‌های  مسوولان استانی است، مدیران با تفکیک مسائل اجازه ورود مسایل و مشکل‌ها را به سطح ملی ندهند.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور اظهارداشت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مسائل مربوط به این مساله است و هماهنگی و هم افزایی مسوولان استانی برای حل آن لازم است.

وی تاکید کرد: بازنگری و اصلاح برخی از قوانین در حوزه عمرانی باید متناسب با شرایط روز انجام شود.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور ادامه داد: برنامه‌ریزی براساس شناخت محلی در استان‌ها سبب توسعه‌یافتگی در کشور می‌شود.

وی ابرازداشت: بزرگترین آفت و خیانت ملی در ساخت و سازها امضافروشی مهندسان ناظر در احداث مسکن است که به ساخت ساختمان هایی بدون رعایت الزامات منجر می شود که این مساله ضرورت توسعه قانون نظام مهندسی را نشان می دهد.

قربانی یادآور شد: مقاومت و عمر ساختمان‌ها باید با فنی کردن کالبد شهرها و کیفی سازی استاندارد ساخت مد نظر سازندگان مسکن همراه باشد.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور در سفری دو روزه به استان سمنان از طرح تعریض محور ایوانکی به سردره، آبرسانی به شهرستان گرمسار، ساختمان کتابخانه و گام اول دانشکده مهندسی دانشگاه سمنان، ارتقای جاده نظامی سمنان، و تامین آب آشامیدنی سرخه بازدید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.