بنفشه زهرایی عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا در سمنان افزود: در بسیاری از استان‌های فلات مرکزی ایران حجم زیادی از منابع آب در بخش کشاورزی برای توسعه و کشت محصولات ناسازگار با اقلیم و محدودیت‌های آبی این مناطق، مصرف می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری برای اصلاح برخی از سیاست‌های کشاورزی در کشور بیان کرد: در کارگروه سازگاری با کم آبی از این سیاست برای محدود کردن کشت محصولات آب‌بر مانند برنج پیگیری شده است.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو ادامه داد: هم راستا کردن برنامه‌های آمایش سرزمین با محدودیت‌های منابع آبی در کشور، تنش‌های آبی را در بسیاری از مناطق کاهش می‌دهد.

زهرایی با اشاره مراحل تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان‌های کشور، خاطرنشان کرد: برنامه‌های چهار استان بوشهر، هرمزگان و خراسان رضوی و جنوبی در کارگروه کشور در این راستا تصویب شد و سند برخی از استان‎ها نیز به کارگروه ارسال و در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد از منابع آب اکثر استان‌های کشور در کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین بخش مهمی از صرفه‌جویی در قالب سند سازگاری با کم آبی بر دوش بخش کشاورزی است.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو ادامه داد: اولین برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان‌های بوشهر و هرمزگان بود و با توجه به گذر نکردن فاصله زمانی از تصویب این برنامه‌ها، اکنون میزان دقیق صرفه‌جویی در بخش کشاورزی نامشخص بوده و قابل اعلام نیست.

وی اظهارداشت: هفته‌های آینده میزان صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی این ۲ استان در راستای برنامه‌های سازگاری با کم آبی را می‌توان اعلام کرد و تا پایان سال عملکرد استان‌های خراسان رضوی و جنوبی را خواهیم داشت.

زهرایی تاکید کرد: انتظار می‌رود تا هفته‌های آینده سند سازگاری با کم آبی استان سمنان تدوین شود تا در سطح ملی نیز بررسی شود.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو یادآور شد: برنامه‌های متنوع برای بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی و نیز مشارکت بهره‌برداران و کشاورزان برای مدیریت این منابع در استان سمنان ارائه شد.

زهرایی دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو به منظور حضور در نشست شورای سازگاری با کم آبی سمنان به این استان سفر کرده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.