ماریا دوتسنکو روز یکشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه «عکس‌ و اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد» در تالار حکیم الهی فرهنگسرای کومش سمنان ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران همچنان با ابتکارات جهانی خود نقش اصلی را در زمینه ارتقای صلح، دوستی و گفت و گو ایفا می کند.
وی افزود: یکی از ابتکارات ایران ایده «گفت و گوی تمدن ها» توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی و سال ۲۰۰۱ به عنوان سال «گفت و گوی تمدن ها» اعلام شد.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، به ابتکارهای دکتر روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، با عنوان «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» اشاره کرد که به وضوح توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را که سال ۲۰۱۳ حمایت کرده بود در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ بار دیگر اتخاذ کرد.
دوتسنکو ادامه داد: تعهد قوی دولت و سایر ذینفعان برای همکاری نزدیک با نهادهای سازمان ملل متحد نشانگر حمایت مداوم ایران از این سازمان جهانی و تعامل عملی با این نظام برای رسیدگی به مسائل حیاتی است.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران ابراز داشت: در طول ۷۴ سال گذشته، نظام ملل متحد به عنوان نماد نهایی و جهانی خدمات خود را از طریق کشورهای عضو به گونه ای ارائه می دهد تا شرایط عدالت را در سراسر جهان همراه با توسعه پایدار، اعتماد دوباره به حقوق بنیادی بشر، آزادی، پیشرفت اجتماعی و معیارهای بهتر زندگی به وجود آورد و به حفظ صلح و امنیت بین المللی و ارتقای رشد اقتصادی و اجتماعی بپردازد.
وی بیان کرد: نتایج ملموس به دست آمده توسط سازمان ملل متحد در حمایتش از دولت در این زمان خاص نشان می دهد که فعالیت های سازمان ملل متحد امسال مثل همیشه فقط اقتصادی نبوده است.
وی یادآور شد: سازمان ملل متحد از دولت و به ویژه مردم ایران در این زمان خاص برای کاهش تاثیر رکود اقتصادی بر روی اقشار آسیب پذیر حمایت می کند.
وی تصریح کرد: در ژوئن ۲۰۱۸، ایران به مدت ۳ سال در شورای اقتصادی و اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یکی از ۶ رکن اصلی سازمان ملل متحد انتخاب شد.
دوتسنکو خاطرنشان کرد: امروزه، ۱۸ کارگزاری تخصصی، صندوق ها و برنامه ها، بنا به دعوت دولت ایران با طرفین ایرانی در دولت و جامعه مدنی، برای منافع مردم ایران فعالیت می کنند.

لحظه‌های تاریخی در نمایشگاه «عکس و اسناد تاریخی» با همکاری ایرنا 

رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران بیان کرد: مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد از همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کند که با همیاری یکدیگر نمایشگاه منحصر به فردی از عکس ها و اسناد تاریخی شامل لحظات ویژه تاریخی و غنی از مشارکت سازمان ملل متحد و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: نمایشگاه «عکس و اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد» نشانگر بیش از ۷۴ سال همکاری بی بدیل میان سازمان ملل متحد و ایران است. 
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران در میان نخستین کشورهای عضو سازمان ملل متحد بود که از این سازمان خواست  تا مرکز اطلاعات در تهران در ۱۹۵۰ راه اندازی شود. 
وی با بیان اینکه دولت ایران و دیپلمات‌های ماهر و حرفه ای آن به ایجاد و تقویت سازمان ملل متحد کمک زیادی کردند، یادآورشد: آگاهی مردم استان ها از تاریخچه ارزشمند همکاری ایران با سازمان ملل ارزشمند و افتخارآفرین است.

سابقه طولانی همکاری ایران و سازمان ملل متحد

دوتسنکو خاطرنشان کرد: ایرانیان باید مفتخر باشند که کشورشان به عنوان یکی از ۵۱ عضو، که از بنیان گذاران اصلی سازمان ملل متحد بود، هیاتی را به کنفرانس سانفرانسیسکو برای تهیه پیش‌نویس اسناد کلیدی سازمان ملل متحد و منشور آن اعزام کرد.
وی اضافه کرد: هیات ایرانی منشور سازمان ملل متحد را در ۲۶ ژوئیه ۱۹۴۵ امضا و هدایت کرد که این لحظه تاریخی در یکی از عکس های این نمایشگاه دیده می شود، منشور ملل متحد در ۲۶ ژوئیه ۱۹۴۵ توسط رئیس نمایندگی و سفیر ایران امضا شد.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران افزود: ایران در سال های ۱۹۵۵-۱۹۵۶ به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خدمت کرد.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر سازمان ملل در تهران آوریل ۱۹۶۸ با دعوت ایران برگزار شد و با تصویت قطعنامه ای توسط  مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفت و اعلامیه تاریخی تهران در آن تصویب شد.
نمایشگاه «عکس و اسناد ۷۳ سال همکاری‌های ایران و سازمان ملل متحد» با حضور ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد در ایران از یکم تا پنجم دی ۹۸ در نگارخانه سیمرغ مجتمع فرهنگی کومش شهر سمنان برپا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.