گران‌فروشی و بی‌وجدانی، صنعت گچ ناتوان در تولید و صادرات، دلایل شناخت عاشورائیان، پاسداران امنیت، تخریب اراضی کشاورزی سعدآباد گرمسار، بی‌اعتمادی سیاسی و چالش‌های پیش‌رو، عمل صالح وقف، لزوم تهیه طرح جامع سرمایه‌گذاری شهرها و روستاهای استان، نشست راهبرد توسعه‌ی استان، راهکارهای تقویت عنصر مطالبه‌گری، احتمال تعطیلی بسیاری از مشاغل، لزوم پاکسازی جوی‌های کنار معابر، جشنواره ایل سنگسر و یاقوت سرخ درجزین، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته جاری به آن‌ها پرداختند.

هفته‌نامه کویر امروز

در «هفته نامه کویر امروز» استان سمنان یکی از نشریه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان به موضوع هایی همچون گران‌فروشی و بی‌وجدانی، صنعت گچ ناتوان در تولید و صادرات، برداشتن چهار صفر از پول ملی، دلایل شناخت عاشورائیان، پاسداران امنیت، تخریب اراضی کشاورزی سعدآباد گرمسار و چهره خشن فقر پرداخت.

در مطلبی به عنوان « پسته، محصولی به نام دامغان به کام کرمان» به قلم رحمت‌الله نجاتی نوشته شده، آمده است:

آنچه مسلم و غیر قابل بحث و انکار است اینکه پسته دامغان ازحیث چربی و خوشمزگی دارای کیفیتی منحصر به فرد می باشد و بدین لحاظ نه تنها در کشور و حتی به طوری که گفته شده است، در سطح جهان از شهرتی ویژه برخوردار، ونسبت به محصول ســایر نقاط برتــری آن زبانزد بوده و هست.

در ادامه این مطلب آمده است: به طوری که شاهد هستیم، کشاورزان و باغداران کرمانی و رفسنجانی، به سرزمین خود اکتفا نکرده و سالهای اخیر به حوزة شهرستان دامغان دست گذاشته و با اتکاء به توان اقتصادی خود چندین باغ و مزارع وسیع را مالک شــده و با همت و کوشش و پرکاری و مهارتی که در وجودشان عجین است، همه ســاله محصولی فوق العاده برداشت می کنند.

در قسمتی از این یادداشت آمده است: مطلبی که موجب تأسف فراوان می باشد اینکه، از محصول به دست آمده و درآمد قابل توجه آن، هیچ گونه نفع ودرآمدی نصیب دامغان و اقتصاد آن نمی شود، زیرا به نحوی که می شنویم، آنان پسته برداشت شده از باغات و مزارع دامغان را به طور کامل از همان جادة کویر( راه دامغان به اصفهان و یزد) مستقیما به استان کرمان حمل و پس از فرآوری و بسته بندی در بازارهای داخلی و یا صدور به خارج کشور، به فروش رســانده و ازاین درآمد، دیناری هم دامغان بهره‌وری ندارد و چقدر موجب سرافکندگی است که در اثر بی تفاوتی و عدم بینش اقتصادی، محصول دامغان به نام رفسنجان و کرمان در ایران و کشورهای جهان ، دیگران را کامروا، و اقتصاد و مردم این شهرستان را محروم از رونق واقعی بگرداند.

در پایان نویسنده این مطلب را یادآوری می‌کند: متأسفانه محصول پستة دامغان به علت کیفیت و خوشــمزگی، به میزان عمده و قابل توجه به صورت تازه وخام عرضه می شود و پر واضح است که بدین طریق درکسب درآمد مردم و اقتصاد شهرستان تأثیر منفی ایجاد می نماید و علی رغم اینکه در دو سه سال اخیر، برای بسته بندی و عرضه مطلوب و چشــم نواز این محصول پر طرفدار تصمیماتی گرفته اند و طرح هائی برای نمونه ارائه شــده، ولی تعجب در این است که در بازار شهر همچنان به صورت فرجی دیده می شود و بدیهی است که چنانچه در بسته بندی مناسب قرارگیرد، در جذب مشتری به ویژه مسافران وگردشگران بسیار مؤثر بوده و در جهت صدور به شهرستان ها و نیز خارج ازکشور، وضعیت مناســب و آبرومندی خواهد داشت.

روزنامه پیام

« روزنامه پیام استان سمنان» در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون بی‌اعتمادی سیاسی و چالش‌های پیش‌رو، عمل صالح وقف، لزوم تهیه طرح جامع سرمایه‌گذاری شهرها و روستاهای استان، نشست راهبرد توسعه‌ی استان، راهکارهای تقویت عنصر مطالبه‌گری و غلبه بر مارکسیسم و لیبرالیسم با بهبود معیشت مردم را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « راهکارهای تقویت عنصر مطالبه‌گری در استان» به قلم روح‌الله ساعدی است.

در این مطلب آمده است: سرانجام پروژه بزرگ و پرحاشیه انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی، فرودگاه، توسعه راه‌ها، افتتاح طرح‌های سفر ریاست جمهوری از جمله بیمارستان مهدی‌شهر و... از جمله موارد و مطالباتی است که در شرایط فعلی استان سمنان نیازمند آن است تا مسیر توسعه و پیشرفت را با سرعت بپیماید. اما در شرایط کمبود اعتبارات فعلی کشور و به واسطه تحریم‌های ظالمانه و انتخابات، این مطالبات و خواسته‌های مردم بنا به دلایلی هنوز به سرانجام نهایی نرسیده و مشکلاتی را برای مردم شهرهای مختلف استان به وجود آورده است. از سویی این بی‌تفاوتی اجتماعی از مطالبات به حق مردم که از سوی رسانه‌ها، تشکل‌های اجتماعی و اقشار مختلف مردم رخ داده است، به انتقاد شدید یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تبدیل شده، که بازتاب‌هایی را به دنبال داشته است.

مطالبه‌گری اجتماعی اراده عمومی برای متقاعد کردن سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی به منظور احقاق حقوق شهروندی است که نه تنها به بهزیستی اجتماعی کمک می‌کند بلکه زمینه عدالت اجتماعی گسترده را نیز فراهم می‌کند.

در ادامه مطلب آمده است: بدیهی است که نخستین گام برای مطالبات اجتماعی، فراهم کردن زمینه‌ای است که شهروندان امکان گفت‌وگوی سازنده را داشته باشند و از سوی دیگر بتوانند روحیه پرسشگری و تفکر انتقادی‌شان را در عرصه‌های عمومی بازگو کنند. متأسفانه شهروندان استان سمنان، به شدت دچار بی‌تفاوتی اجتماعی هستند و نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعی هیچ گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند، که این نادیده‌انگاری نشان از میزان پایین مطالبه‌گری در جامعه دارد و این بی‌عاطفگی اجتماعی تبدیل به فرهنگ غالب در جامعه شده و به سختی می‌توان این فرهنگ را تغییر داد.

گفتنی است زمانی افراد جامعه دچار بی‌تفاوتی اجتماعی می‌شوند که افکار عمومی احساس می‌کند تأثیری در روند امور یا حل مسأله ندارد به عبارتی بین کنشگری اجتماعی و حل معضلات عمومی رابطه معنادار و منطقی وجود ندارد و در این شرایط افراد جامعه به‌عنوان ناظران بی‌طرف از سعی و تلاش خود می‌کاهند و دچار نوعی درماندگی آموخته شده می‌شوند.

روزنامه بیان مردم

روزنامه « بیان مردم» دیگر نشریه استان سمنان است که در هفته جاری موضوع‌هایی چون آسیب شناسی مصرف در ایران، احتمال تعطیلی بسیاری از مشاغل، لزوم پاکسازی جوی‌های کنار معابر، محیط بوستان را با دود آلوده نکنید و حرف زدن سخت نیست را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته جاری مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « شفافیت آراء» در نقد عملکردی ادارات در ترویج روحیه اخلاق مداری نوشته رضا قدس است.

در این مطلب آمده است: به تازگی مجلس در راستای شفاف‌سازی آرا دست به کار شده است. موضوع شفافیت آرا بیش از آن که اقدامی عملی با نیت بهبود شرایط و وضعیت کشور باشد رنگ و بوی سیاسی دارد.

یعنی بیش از این که این رویکرد و طرح مبنای مردمی بودن و ارتقای اطلاعات جامعه و افزایش امکان دسترسی به اطلاعات برای جامعه را داشته باشد و بخواهد از وضعیت عملکرد نمایندگان- یا سایر منتخبان در بخش‌های دیگر- اطلاع رسانی جامعی به مردم داشته باشد، اقدامی نمایشی و سیاسی است.

افرادی که از این موضوع شفافیت به عنوان یک سوژه سیاسی بهره می‌گیرند سابقه آنها نشان می‌دهد که پیش از این چندان اعتمادی به شفافیت نداشته و ندارند، بنابراین شائبه این که بخواهند از این جریان استفاده سیاسی کنند یا در صورت تصویب آن در مجلس و آشکار آراء نمایندگان بخواهند در زمان های لازم در راستای بهره برداری سیاسی و بعضاً حذف افراد از آرای آنها استفاده کنند دور از ذهن نیست.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: شاید با ادامه بررسی این طرح، شورای نگهبان شفافیت در بخش ها و نهادهای دیگر که درگیر مسئله رای‌گیری هستند را حذف و شفافیت آرا را محدود به رای گیری‌های مجلس کند، همان چیزی که ابتدای امر نیز خواسته کسانی بود که بحث شفافیت آرا را مطرح کردند به طور قطع- این که شورای نگهبان اجازه بدهد رای گیری در این نهاد شفاف اعلام شود محقق نخواهد شد.

اگر بنا براین باشد که در مورد صلاحیت‌ها رأی‌گیری صورت گیرد بدون شک شورای نگهبان اجازه انتشار جزئیات آراء را نمی‌دهد، حتی در مورد مجمع تشخیص نیز همین قاعده صادق است و مجلس توان این که این قانون را به مجمع تشخیص هم تسری بدهد- ندارد. آخر سر مجلس می ماند و طرح شفافیت آراء- در شرایطی که رای گیری در همه جا مخفی است، مجلس باید آرای خود را علنی‌کند.

همچنین در پایان این مطلب آمده است: امنیت ملی مسئله‌ای است که باید در مرز بندی ها برای شفافیت به آن توجه کرد. لازم به یادآوری است که شفافیت زمانی می‌تواند به دستاوردهای نهفته در دل خود برسد که فرم نمایشی نداشته باشد. شفافیت شعاری است که امکان بهره‌برداری سیاسی از آن زیاد است و این به نفع مردم و مملکت نخواهد بود.

دوهفته نامه پیمان همدلی

« پیمان همدلی» یکی از دو هفته نامه های استان سمنان به موضوعات افزایش بی رویه جراحی های زیبایی، جشنواره ایل سنگسر و یاقوت سرخ درجزین پرداخته است.

در مطلبی به عنوان « نقش وقف در توسعه کالبدی و رشد اقتصادی شهر مهدیشهر» به قلم علی اصغرعرب نوشته شده، آمده است: علاوه بر موقوفات که برای استفاده های مذهبی، انتفاعی، منفعتی، تجاری و اداری در طی سالیان دراز در اختیار مسئولان امور خیریه و اوقاف قرار گرفته است، مردم غیور و پاک نیت شهر در ساخت مجتمع مسکونی خیرساز، مدارس خیرساز، مراکز درمانی خیرساز خرید و در اختیار قرار دادن بسیاری  از تجهیزات پزشکی و درمانی از جمله دستگاه عکسبرداری، دستگاه دیالیز، و لوازم و تجهیزات جهیزیه در قالب سازمان های مردم نهاد خودجوش و مردمی و انفرادی فعالیت دائم و پرشوی داشته و دارند.

موقوفات شهر مهدیشهر از جمله مسجد صاحب الزمان، مسجد پامناره، مسجد زیارت از سالیان بسیار دور و اخیرا مساجد شهرک المهدی، شهرک فاطمیه، شهرک طالب آباد شهرک انقلاب در شکل دهی و توسعه شهر و ایجاد الفت همسایگی و محلی و مودت اهالی تاثیر به سزایی داشته است.

اثرات عناصر وقف در شهر مهدیشهر چشمگیر است و کاملا نمودی آشکار دارد. مسجد صاحب الزمان (عج) در مرکز شهر با موقوفه های وابسته به مسجد که تامین کننده نیازهای مرمت و نگهداری، تامین کننده هزینه های آیینی و حقوق خادمین و کارکنان این مجموعه موقوفه را دارد. شایان ذکر است چندین باب مغازه حمام دفتر قرض‌الحسنه در پایداری و رونق اقتصادی نقش ایفا می‌کند و بازوی توانمند آن‌ها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.