پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی نه تنها مشکلی برای اجرای سامانه آبیاری تحت فشار ایجاد نمی‌کند بلکه موجب کاهش هزینه کشاورزی و افزایش سود اقتصادی کشاورز می‌شود.
پرورش ماهی با غنی‌سازی آب، میزان استفاده از کود شیمیایی در کشت را کاهش می‌هد که این کاهش مصرف کود موجب کاهش هزینه‌های کشاورزی و کاهش آلودگی زیست‌محیطی می‌شود.
احداث استخر ذخیره آب کشاورزی برای استفاده بهینه از منابع آبی اقدامی اجتناب‌ناپذیر است، اما پرورش ماهی در این استخرها، تیری با ۲ نشان است که علاوه بر استفاده از بهینه زیرساخت‌های کشاورزی زمینه‌ساز افزایش تولید پروتئین سالم، بهبود معیشت کشاورز، اشتغالزایی به ویژه در مناطق روستایی و چرخش چرخ اقتصاد است.

درنظرگرفتن بسته‌های حمایتی، توجیه، آموزش و اطلاع رسانی به کشاورزان درباره مزایای آبزی‌پروری در استخرهای ذخیره آب کشاورزی راهکار تحقق این راهبرد تولید ثروت است و دولت نیز به منظور حمایت از تولیدکنندگان و سوق دادن بهره برداران به سمت آبزی پروری تسهیلات ویژه در نظر گرفته است و سال گذشته ۳۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال طرح در زمینه آبزی پروری از استان سمنان به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شد.

ارگانیک و عاری بودن از داروهای جانبی و هورمون، بهترین امتیاز برای افزایش مصرف آبزیان است و ترویج فرهنگ مصرف آبزیان در کنار سوق دادن کشاورزان در پرورش آبزی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی نکته مهمی است که نباید مورد کم توجهی قرار بگیرد.

بر اساس آمار سرانه سالانه مصرف گوشت ماهی در استان سمنان به ازای هر یک نفر پنج کیلوگرم و در کشور ۱۱ کیلوگرم است و ضرورت دارد سرانه مصرف گوشت ماهی به عنوان یک پروتئین سالم از طریق فرهنگ‌سازی و با کمک رسانه دراستان و کشور افزایش یابد.
استان سمنان به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی و وجود بیش از پنج هزار منبع آبی مانند چشمه، چاه و قنات، امکان پرورش انواع آبزیان، مانند ماهیان زینتی،ماهیان گرم‌آبی از خانواده کپور ماهیان مانند ماهی کپور معمولی، کپور نقره‌ای و علف‌خوار و ماهیان سردآبی از خانواده آزادماهیان مانند قزل آلای رنگین کمان وجود دارد و با توجه به محدودیت برداشت آبزیان از دریاها و اقیانوس ها و هزینه‌های گاه بسیار بالای آن، آبزی پروری در تاسیسات کشاورزی موجود با مدیریت منابع آبی یک راهبرد هوشمندانه است.

۷۳۴۲/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.