بهرام فلاحی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان محسوب می‌شود و اکنون تعداد زیادی استخر ذخیره آب کشاورزی در استان وجود دارد که مستعد پرورش ماهی است.

وی ادامه داد: کمک به درآمد کشاورزان، استفاده بهینه از تاسیسات کشاورزی، افزایش بازدهی تولید و مدیریت مصرف آب از جمله مزایای استفاده از استخرهای‌های ذخیره آب برای پرورش ماهی است.

وی اظهار داشت: پرورش ماهی در استخر ذخیره آب کشاورزی موجب غنی‌سازی آب و در نتیجه استفاده کمتر از کود شیمیایی در کشاورزی می‌شود.

فلاحی تصریح کرد: دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان و سوق دادن بهره برداران به سمت آبزی پروری تسهیلات ویژه در نظر گرفته است و سال گذشته ۳۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال طرح در زمینه آبزی پروری به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداران به صورت غیر مستقیم نهاده یارانه‌دار خریداری می‌کنند، یادآور شد: یارانه به کارخانه‌های تولید نهاده پرداخت می‌شود و استان سمنان واحد تولید نهاده خوراک آبزیان ندارد و تولیدکنندگان نهاده یارانه دار را از استان‌های دیگر تهیه می‌کنند.

فلاحی خاطرنشان کرد: بچه ماهی برای پرورش در استان سمنان فروخته‌ می شود و قیمت آن با نظارت دولت و براساس میزان عرضه ‌تقاضا متفاوت است.

سرپرست امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بیش از پنج هزار منبع آبی مانند چشمه، چاه و قنات در استان وجود دارد که با توجه به تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی ظرفیت مناسب برای پرورش انواع آبزیان است.

سال ۹۷ یک هزار و ۱۰۰ تن گوشت ماهیان سردآبی و گرم آبی در استخرهای پرورش ماهی استان سمنان تولید شد و پیش بینی می شود  امسال این میزان افزایش یابد.

در استان سمنان ۲۴۵ استخر پرورش ماهی وجود دارد که از این تعداد ۴۵ استخر مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و بقیه مربوط به ماهیان گرم‌آبی است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.