علی اکبر عباسی راد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ارائه تسهیلات بانکی کم بهره و همکاری تمامی نهادهای مربوطه در اجرای طرح تعمیم ترسیب کربن می تواند در موفقیت بیشتر این طرح نقش آفرین باشد. 
طرح ترسیب کربن به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثر سوء پدیده گرمایش زمین گفته می شود؛ هدف نهایی طرح ترسیب کربن، ارائه یک مدل اجتماعی- اقتصادی جهت رسوب دادن کربن در خاک است، این طرح با رویکرد محیط‌زیستی آغاز و با بررسی ظرفیت‌های زیستی و با استفاده از گونه های سازگار با محیط و با بهره مندی از ظرفیت جوامع محلی از طریق آموزش اجرا می شود.
وی، تاسیس صندوق های خرد محلی را در راستای پیشرفت این طرح لازم دانست و گفت: ایجاد این صندوق ها با هدف ایجاد مشاغل خرد خانگی، سپردن طرح های منابع طبیعی به افراد محلی و اجرای دوره های آموزشی، هنری و کارآفرینی ایجاد می کند. 
عباسی راد گفت: طرح تعمیم ترسیب کربن یکی از اقدامات موفق در زمینه مقابله با بیابانزایی و ظرفیت سازی در سطح ملی است که تا کنون در ۱۶ روستای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار شهرستان دامغان برنامه توانمندسازی آغاز و بالغ بر ۹۰۰ نفر در قالب گروه های توسعه پایدار ساماندهی شدند.
وی اظهار داشت: از ابتدای آغاز به کار این طرح تا کنون ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دامغان با کاشت گونه های سازگار با منطقه نظیر تاغ، اتریپلکس، قره داغ و بادام کوهی، بیابان‌زدایی شده است که این گیاهان علاوه بر تثبیت شن در کنترل ریزگردها نیز نقش دارند. 
به گفته عباسی راد، آموزش افراد تحت پوشش با همکاری آموزش فنی و حرفه ای و همچنین سپردن طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری در این مناطق به مردم محلی از برنامه های پیش روی منابع طبیعی دامغان است.
وی همچنین از آبیاری ۲۴۰ هکتار از اراضی نهالکاری شده بیابانی منطقه قهاب رستاق و سرکویر دامغان خبر داد و گفت: اجرای طرح آبیاری سالانه مناطق نهالکاری شده بخش امیرآباد در سطح حدود ۲۴۰ هکتار سال ۹۸ توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: این عملیات به صورت پیمانی توسط پیمانکار بخش خصوصی و با اعتبار بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شده است. 
 ۶۷۱ هزار هکتار از سطح شهرستان دامغان را عرصه بیابانی و تپه ماسه ای در بر می گیرد.
شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.
۹۸۵۶/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.