عبدالرفیع حقیقت فرزند کریم رفیع زاده حقیقت در مرداد ۱۳۱۳ خورشیدی در محله قدیمی اسفنجان (دروازه خراسان) شهر سمنان از مادری به نام شهربانو در خانواده ای سرشناس و با اصل و نسب پا به عرصه گیتی نهاد.

این چهره شاخص و نام آشنا در ۶ ماهگی پدر را که از تجار معروف شهر سمنان بود، از دست داد و عمو کفالت و سرپرستی را همچون پدری مهربان و فداکار برعهده گرفت و در تربیت رفیع نقش به سزایی ایفا کرد.

در سن نوجوانی و به مدت هفت سال بنا به علاقه وافر ذاتی که در وجودش احساس کرد از محضر آیت الله العظمی علامه حائری مازندرانی از عالمان تراز اول عالم اسلام و صاحب کتاب نفیس حکمت بوعلی سینا، بهره برد و به تحصیل علوم قدیمه و رجال پرداخت و به نظر این عالم حکیم مقدمات مطالب تاریخ سمنان را فراهم کرد.

عبدالرفیع حقیقت، پس از اتمام دوران تحصیل دبیرستان در سمنان به استخدام بیمه ایران درآمد اما طولی نکشید و پس از ازدواج  راهی شهر ری و سپس با گذر مدتی به عنوان رئیس شعبه های جنوب تهران مشغول به کار شد و تحصیلات دانشگاهی را ادامه داد.  

محقق و نویسنده سمنانی مدتی را نیز در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان تأمین اجتماعی و سرانجام در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران دارای مشاغل متعدد شد و آخرین سمت سرپرست گروه تاریخ رادیو تلویزیون ملی بود.

متن تحقیقی سریال سربداران را هنگامی که به عنوان سرپرست گروه تاریخ رادیو تلویزیون ملی بود، تهیه و برای سناریوسازی به سازمان مذکور ارائه داد که بعدها به مرحله عمل درآمد.

علاقه به نوشتن و استعداد ذاتی وی، سبب شد از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ با مجله ادبی گوهر به مدیر مسئولی مرتضی کامران و سردبیری دکتر نصرت‌الله کاسمی از انتشارات بنیاد نیکوکاری نوریانی همکاری داشته و هفت سال سردبیری مجله ارمغان را بر عهده بگیرد.

رفیع، در سال های ۵۶ تا ۶۹ نیز به مدت سیزده سال به سمت مدیر عامل شرکت مولفات و مترجمان ایران که با همکاری دانشمندان مشهور زمان همانند استاد دکتر ذبیح‌الله صفا، دکتر نصرت‌الله کاسمی، مهندس ناصح ناطق، دکتر عزت‌الله تیز انداز و غیره تشکیل شد، انجام وظیفه کرد و در این مدت نزدیک به یکصد مجلد کتاب‌های تحقیقی ارزنده را انتشار داده ‌است.

همچنین این شاهکار فرهنگ و هنر سمنانی، از سال ۵۷ با تأسیس موسسه‌های فرهنگی آزاد اندیشان ایران، آفتاب حقیقت، مؤسسه پژوهشی و انتشاراتی کومش فعالیت در حوزه تألیف و چاپ و نشر کتاب ‌های تحقیقاتی پیرامون تاریخ و فرهنگ و عرفان و هنر ایران را دنبال کرد.

این پژوهشگر و مورخ پرآوازه معاصر، تحصیلات عالی در رشته مدیریت را در مدرسه عالی بازرگانی تهران و دوره‌های تخصصی تاریخ را در دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۷۰ نیز از دانشگاه یو سی ال ای کشور آمریکا لوح افتخاری تاریخ دریافت کرد.

اکنون، عبد الرفیع حقیقت، مؤسسه پژوهشی و انتشاراتی کومش، دبیر انجمن ادبی آفتاب حقیقت، انجمن دانش پژوهان ایران، جمعیت سمنانیان مقیم مرکز، انجمن کومشی‌های مقیم تهران و مدیریت هیئت مؤلفان و مترجمان ایران را بر عهده دارد.

مقالات و اشعارش از سال ۳۶ را مجلات اطلاعات هفتگی، یغما، ارمغان، وحید، سخن، آینده و هلال پاکستان و غیره به چاپ رسید.

نخستین کتاب را با عنوان تاریخ سمنان در فروردین ۱۳۴۱ خورشیدی در تهران به چاپ رسید اما از رفیع صدها مقاله تحقیقاتی بر جا ماند، و تاکنون به ۱۰۸ مجلد رسیده ‌است.

مهم‌ترین آثار این پژوهشگر معاصر سمنانی، تاریخ نهضت‌های ملی ایران در پنج جلد، تاریخ نهضت‌های فکری ایرانیان در ۱۱ جلد، تاریخ علوم و فلسفه ایرانی، تاریخ عرفان و عرفان ایرانی، نقش ایرانیان در تاریخ و تمدن جهان، نگین سخن شامل شیواترین آثار منظوم ادبیات پارسی در ۱۳ جلد و مجموعه‌های اشعار است.

کتاب تاریخ سنگسر از دیگر آثار با نگاه کاملی به تاریخ شهرستان مهدیشهر (سنگسر) است.

عبدالرفیع حقیقت متخلص به رفیع سخنرانی‌های متعدد در کشورهای آمریکا و اروپا و آسیای مرکزی، قونیه، الجزایر، ترکمنستان و پاکستان به انجام رساند که سبب گذر شهرت بین المللی وی از مرز کشورهای فارسی زبان و آثار گرانبهایش نیز زبانزد عام و خاص مردم ادب دوست جهان شده است.  

۹۸۹۱/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.