چهل سال پیش روز جمعه پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ قمری، نخستین نماز جمعه کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‏‬ الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد که نقطه عطفی در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و اولین نمازجمعه در استان سمنان نیز در بیست و هفتم آذرماه ۱۳۵۸ در شهر مهدیشهر به امامت آیت الله سیدمحمد شاهچراغی امام جمعه وقت آن زمان برگزار شد.

نماز جمعه مهمترین و اساسی ترین رخداد و دستاورد انقلاب اسلامی محسوب می شود و چنان مهم است که مقام معظم رهبری در بخشی از بیاناتشان فرمودند: «نماز جمعه مظهر عزم ملی و یک سنگر اساسی در مقابل تهاجم همه جانبه دشمن است و بنابراین باید این سنگر را هرچه محکم‌تر آراست و حفظ کرد.»

در شرایط امروز که دشمن با دسیسه و توطئه در ابعاد مختلف به دنبال رسیدن به اهداف شوم خود است نماز جمعه پایگاه و قلب جامعه محسوب می شود، ائمه جمعه به عنوان نمایندگانی از قشر روحانیت و علما با روشنگری و تبیین افکار عمومی در خطبه ها موجب وحدت آفرینی، تقویت اعتماد اجتماعی و نشاط آفرینی در جامعه و ناکامی دشمن می‌شوند.

نماز جمعه محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه است و در واقع نماز جمعه پایگاهی است که مدیر، مسئول، کارمند و کارگر نمی‌شناسد و همه برابر با یکدیگر نماز می‌خوانند و با شنیدن خطبه ها در جریان امور روز قرار می‌گیرند تا دیگر به شایعه ها اهمیت ندهند و با تکیه بر خطبه های ائمه جمعه، به عنوان منبع موثق، سره را از ناسره و روایت درست را از شایعه بازشناسند و بذر امید را در جامعه ترویج دهند.

دشمنان در پی سوء استفاده از ضعف ها و مشکلات کشور برای ایجاد ناامیدی و نافرمانی مدنی هستند و ائمه جمعه با اطلاع رسانی به مردم در نمازهای جمعه نقش مهمی در توجیه مردم و اطلاع رسانی درست از اقدامات کشور برای رفع مشکلات، تقویت نشاط و امیدآفرینی دارند.

همچنین نماز جمعه فرصتی برای دیدار چهره به چهره مردم و مسئولان است تا مردم مشکلات خود را بیان کنند و مسئولان نیز از کارهایی که برای رفع مشکلات مردم انجام داده اند اطلاع رسانی کنند و همین محکم ترین دلیل است که ادعا کنیم نماز جمعه یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است، چرا که در گذشته چنین فرصتی طلایی و همنشینی مدیران و مردم گرد یک سفره کنار هم وجود نداشته است.

نمازجمعه به عنوان پایگاه تغذیه نگرش مردم در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود و چنین پایگاهی باید درخور باشد، اما اکنون استان سمنان ۹ مصلا دارد که همه آنها نیمه کاره بوده و تکمیل نیست.


نماز جمعه برای آحاد مردم جامعه است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با بیان اینکه نماز جمعه تجلی روح انقلاب و از برکات مهم و اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی است، گفت: نماز جمعه مختص مردم عادی و اصناف و بازاریان نیست، همه مسوولان و کسانی که به خدا و قیامت اعتقاد دارند باید در این نماز حضور باشکوه داشته باشند

آیت الله سید محمد شاهچراغی افزود: نماز جمعه یکی از مهمترین نهادهای ۱۷ گانه ای است که از سوی امام خمینی (ره) و پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شد و در خدمت رهبری، مردم و انقلاب اسلامی است.
نماینده ولی فقیه در استان بر اهمیت و جایگاه نماز جمعه تاکید کرد و اظهار داشت: حضور پرشور در نمازجمعه باید بیش از پیش مد نظر مردم و مسئولان باشد.


نماز جمعه بصیرت‌افزا و جریان‌ساز است

مدیر حوزه علمیه برادران استان سمنان با بیان اینکه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شد، گفت: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقامه نماز جمعه است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رستمیان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: نماز جمعه در ابعاد مختلف موجب برکات در زندگی فردی و اجتماعی و افزایش آگاهی درباره مسائل اخلاقی می‌شود.

وی ادامه داد: ۲ خطبه نماز جمعه به گونه ای بیان می‌شود که درس های زندگی به مومن می‌آموزد و او را به تقوا و پرهیزگاری توصیه می کند که رعایت این اصول منشا انسان سازی و تکامل است.

وی با بیان اینکه نماز جمعه به جریان سازی سیاسی کمک می‌کند، ابراز داشت: نماز جمعه فرصتی برای بصیرت افزایی نمازگران و آگاهی آنها به مسائل روز کشور و جهان است که چنین فرصتی به جز نماز جمعه کمتر پیش می‌آید.

رستمیان تصریح کرد: نماز جمعه به جریان انقلاب اسلامی تداوم بخشید و راز این تداوم، آشنایی جوانان و نسل امروز با انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلابی از طریق نماز جمعه است.

مدیر حوزه علمیه برادران استان سمنان خاطرنشان کرد: بیان دستاوردهای انقلاب یکی از راهکارهای موثر در ایجاد نشاط اجتماعی و تقویت اعتماد اجتماعی است که ائمه جمعه با بیان خطبه‌های جامع و پر محتوا در نماز جمعه نقشی مهم در تحقق این رویکرد دارند.
 

نماز جمعه نقش کلیدی در حفظ امنیت کشور دارد

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان گفت: نماز جمعه نقش کلیدی در حفظ امنیت اجتماعی و ملی کشور دارد و از ابتدای انقلاب تا به امروز توطئه و دسیسه های دشمنان در نما جمعه خنثی شده است.

محمد حسن پیرچه در گفت و گو با ایرنا افزود: بقا، تثبیت و ماندگاری انقلاب اسلامی نتیجه تلاش های فرهنگی ائمه جمعه در نمازهای جمعه است.

وی با بیان اینکه نماز جمعه منشا تولید فکر در جامعه است، ادامه داد: پشتیبانی از جبهه مقاومت، تبیین دستاوردهای انقلاب برای آحاد مختلف جامعه و جذب نسل جدید و آشناکردن آنها با انقلاب از دیگر برکات نمازجمعه است.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان ابراز داشت: نماز جمعه با تربیت نیروهای انسانی در طول دوران دفاع مقدس نقشی مهم و موثر در پشتیبانی داشته است.


۱۹ نقطه از استان سمنان متبرک به اقامه نماز جمعه است

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان گفت: ۱۹ نقطه استان با حضور ۱۹ امام جمعه، نماز عبادی و سیاسی جمعه برگزار می‌شود.

پیرچه اضافه کرد: ۲۵ امام جمعه موقت و ۶۵۰ خادم نهاد نماز جمعه برای اقامه با شکوه نماز جمعه در استان سمنان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصلا مجموعه ای از بنا و فضاهای لازم برای حضور جمعیت چند هزار نفری برای برگزاری مراسم عبادی، سیاسی، اجتماعی و انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی، آموزشی و هنری مانند برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ فرهنگی، کلاس های آموزشی است، خاطرنشان کرد: مصلاها به عنوان سنگر مهم در تبیین افکار عمومی و حفظ، تثبیت و بقای انقلاب اسلامی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: در استان سمنان ۹ مصلای در دست احداث وجود دارد که تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تکمیل این سنگرهای فرهنگ ساز نیازمند اعتبار است و مشارکت مردمی و کمک خیران نقشی مهم در تکمیل مصلاها دارد.

پیرچه تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی نماز جمعه در کشور نبود و به برکت انقلاب اسلامی نماز جمعه در کشور اقامه شد و اکنون چهل سال از عمر اقامه نماز جمعه در کشور می‌گذرد.


نماز جمعه نمایش اقتدار سیاسی نظام است

امام جمعه موقت سمنان گفت: نماز جمعه یکی از عوامل بقای انقلاب، نمایش اقتدار و قدرت سیاسی و اجتماعی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر عبدوس اظهار داشت: نماز جمعه مرکز فرهنگی هر شهر است و اکنون با اقامه نماز جمعه در ۹۰۰ نقطه از کشور مسائل اساسی، هشدارها، تشویق‌ها و تهدیدها مطرح می‌شود.
امام جمعه موقت سمنان تصریح کرد: نماز جمعه باید از جریان و حرکت‌های انقلابی حمایت کند و قدرتمندانه به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه مهدی شهر نیز با بیان اینکه نماز جمعه پایگاهی اجتماعی و وحدت آفرین برای اقشار مختلف جامعه است، گفت: امروز کشور در سه جنگ اقتصادی، جنگ نرم و جنگ روانی دشمن قرار دارد و نماز جمعه می تواند در مقاومت در برابر هجمه های دشمن به واسطه وحدت آفرین بودنش، مورد اهمیت باشد.

حجت الاسلام محمد بارانی ابراز داشت: نماز جمعه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که نزدیک شدن دل‌ها به هم در این آیین موجب کاهش دغدغه‌های روانی مردم خواهد شد.

امام جمعه شهرستان مهدی شهر خاطرنشان کرد: نماز جمعه با بیان دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی در وحدت آفرینی و خنثی کردن توطئه‌های دشمن در جامعه نقشی محوری دارد.

نماز جمعه یک واجب عبادی و سیاسی جمعی و اتاق فکر جامعه محسوب می شود که در تربیت اسلامی، حفظ ایمان و روحیه در مردم، روشنگری و آگاه سازی آحاد جامعه، تقویت وحدت و انسجام ملی موثر است و در یک کلام نماز جمعه یک مشعل هدایتی است.

۷۳۴۲/‏۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.