مشاور شهردار سمنان در امور بانوان از برگزاری مراسم بزرگداشتی برای نخستین بانوی روزنامه نگار ایران در سمنان خبر داد و گفت: همزمان با یکصدمین سال  درگذشت این بانو نکوداشت وی در سمنان که محل تولد و مدفن این روزنامه نگار بزرگ است برگزار می شود .

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان، سمیه قاسمی گفت: نخستین بانوی روزنامه نگار ایران یک بانوی سمنانی به نام مریم عمید سمنانی است که دومین نشریه مربوط به زمان را به زیرچاپ برده و خدمات ارزشمندی در راستای ارتقای سطح علمی و اجتماعی بانوان در بی از یک قرن قبل به انجام رسانده است .

وی خاطر نشان کرد: این بانو علیرغم شاخص و متمایز بودن و آشنایی اش به علوم روز نظیر عکاسی و زبان فرانسه و روزنامه نگاری و افکارش در زمینه تعالی جایگاه زن در جامعه به ورطه فراموشی سپرده شده و در یکصدمین سال درگذشتش هیچ مراسم و بزرگداشتی برای وی برگزار نشده و حتی محل دفن وی نیز مشخص نیست .

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان اظهار داشت: با نظر مساعد شهردار و اخذ مجوز از کارگروه فرهنگی شورای شهر سمنان مقرر شد همزمان با یکصدمین سال درگذشت این بانو نکوداشت وی در سمنان که محل تولد و مدفن این روزنامه نگار بزرگ است برگزار شود .

قاسمی گفت: از آنجا که اطلاعات اندکی از این بانو باقی مانده به دستور شهردار محترم مقرر شد دبیرخانه برگزاری این نکوداشت در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی تشکیل شده و اطلاعات کامل و جامعی از این بانو جمع آوری شود تا نکوداشت شایسته ای پس از یک قرن برایش برگزار شود .

وی از شهروندان شهر اخلاق به ویژه بزرگان شهر درخواست کرد تا در صورتی که از این بانو و محل دفن وی اطلاعاتی در دست دارند آن را با امور بانوان شهرداری سمنان در میان بگذارند .

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان ادامه داد: بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت مریم عمید سمنانی به همت امور بانوان شهرداری سمنان و با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی، سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری و انجمن حافظان میراث فرهنگی سمنان آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و امیدواریم سایر دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد نیز در برگزاری باشکوه تر آن یاری رسان شهرداری سمنان باشند .

قاسمی اظهار داشت: چاپ روزنامه شکوفه، راه اندازی دو مدرسه ویژه بانوان در تهران، راه اندازی انجمن زنان، مبارزه با خرافه پرستی ها و ارتقا سطح فکری و عملی بانوان و ترویج و ارج نهادن به صنایع دستی از جمله خدمات ارزنده مریم عمید سمنانی در بیش از یکصد سال قبل به جامعه ایران و ایرانی بود .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.