مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان با اشاره به طلب 200میلیارد تومانی تامین اجتماعی استان از دستگاه‌های اجرایی گفت: کل بدهی ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود بین 40 تا 50 میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، سید مجتبی اکرم در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان با اعلام این خبر اظهار کرد: با پرداخت 8 ماه از طلب دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود و دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد در هفته‌های اخیر، بدهی‌های این سازمان به 6 ماه رسیده است.

وی از تسویه مالی تامین اجتماعی استان با طرف‌های قرارداد تا پایان شهریورماه خبر داد و افزود: متاسفانه با وجود اینکه قرار بود بدهی‌های دولت به سازمان طی پنج سال و با پرداخت 20درصد در هر سال به صفر برسد اما دولت به دلیل مشکلات موجود نتوانست که به تعهدات خود عمل کند و همین مشکلاتی برای این سازمان در پرداخت بدهی‌ها ایجاد کرد.

دکتر اکرم در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص کمبود پزشکان متخصص در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی ادامه داد: به دلیل وجود سه دانشکده پزشکی در سطح استان جذب متخصص از طریق تامین اجتماعی با محدودیت و مشکلات جدی روبروست.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت آن دسته از پزشکان متخصص شاغل در دانشگاه‌ها که با تامین اجتماعی نیز همکاری داشتند با محدودیت‌هایی در همکاری مواجه شدند چرا که قرارداد پزشکان تمام وقت دانشگاه‌ها در صورت همکاری با دستگاه‌های دیگر ملغی و یا به پاره وقت تنزل می‌یابد لذا با این قانون امکان جذب این ظرفیت‌ها به تامین اجتماعی از بین رفت. البته این رویه یک نقص قانونی است و انتظار می‌رود که مسوولان وزارتخانه برای حل آن پیشقدم شوند.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان  با بیان اینکه تامین اجتماعی درخواست کرده که همکاری این پزشکان با تامین اجتماعی را مستثنی کند اضافه کرد: امیدواریم این مشکل در آینده مرتفع و زمینه استفاده از این پزشکان در تامین اجتماعی فراهم شود.

وی با بیان اینکه میزان بهره‌مندی استان سمنان از مراکز درمانی تامین اجتماعی بیش از میانگین کشوری است افزود: 290 مرکز درمانی تامین اجتماعی در سراسر کشور وجود دارد که 30 مرکز آن به تنهایی در استان سمنان است و این در حالی است که جمعیت استان کمتر از یک درصد کل جمعیت کشور است.

اکرم از حذف کامل دفترچه در مراکز درمانی ملکی این سازمان خبر داد و گفت: اگر در برخی مراکز درمانی دفترچه ارائه می‌شود به دلیل عدم ارائه کارت ملی از سوی مراجعه کننده است لذا بیمه شدگان می‌توانند به جای دفترچه با ارائه مدرک شناسایی معتبر از همه خدمات بهره‌مند شوند.

این مقام مسوول در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص میزان داروی تجویزشده از سوی پزشکان تامین اجتماعی و شائبه کم بودن اقلام دارویی گفت: نرم میزان دارو ازنظر میانگین نسخه‌ای 2.7 تا 2.9 قلم دارو در هر نسخه است که این رقم در تامین اجتماعی استان حدودا 3.5 قلم دارو به ازای هر بیمار است. البته این رقم دارو در بیماران مزمن تا 10 قلم دارو به ازای هر بیمار نیز می‌رسد.

آیا پزشکان تامین اجتماعی داروی کمتری تجویز  می‌کنند؟

وی با بیان اینکه فرهنگ مصرف دارو در ایران نیازمند اصلاح است ادامه داد: ما در فرهنگ مصرف دارو با مشکلات جدی روبرو هستیم به طوری که کشور ما به تنهایی به اندازه کشور چین داروی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند.

اکرم با اذعان به اینکه تمایل ما ایرانی‌ها به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار بالاست افزود: این در حالی است که متخصصین معتقدند که در سه روز اول که هنوز علائم بیماری کاملا خود را نشان نداده بهتر است که آنتی‌بیوتیک‌ها مورد استفاده قرار نگیرد این در حالی است که بسیاری از بیماران ایرانی قبل از ظاهرشدن بیماری با مراجعه به پزشک درخواست دارو و خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها را دارند.

وی با بیان اینکه کسر قابل توجهی از آزمایش‌ها، داروها و دیگر تجویزها و..در کشور ما با اصرار بیمار نوشته می‌شود گفت: بیماران ایرانی درخواست‌های زیادی در خصوص داروها دارند که این فرهنگ نیز باید اصلاح شود و رسانه‌ها در این زمینه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی با رد این شائبه که پزشکان این سازمان داروهای کمتری تجویز می‌کنند گفت: پزشکان مراکز درمانی تامین اجتماعی هیچ محدودیتی در تجویز دارو برای بیمار ندارند و متناسب با تشخیص تخصصی خود می‌توانند برای بیماران دارو تجویز کنند. ضمن اینکه هیچ تفاوتی بین داروهای سازمان و سطح شهر نیست

وی از توزیع داروهایی به ارزش 11 میلیارد تومانی در داروخانه‌های مراکز درمانی تامین اجتماعی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: پزشکان فعال در مراکز درمانی استان به هر اندازه که تشخیص دهند و متناسب با استانداردهای معمول دارو تجویز می‌کنند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.