یک کارشناس و مدرس ارشد صنایع دستی معتقد است: هنرمندان ایرانی، ذوق، سلیقه و هنر ایرانی خود را در کارگاه های خود فریز کرده اند و کارگاه های صنایع دستی هنرمندان نیز یک حالت سکوریتی پیدا کرده است.

علیرضا فقه جو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان افزود: فعالان دیگر کشورها، همیشه از تولیدات هنرمندان ایرانی به عنوان یک کار پایه و اصل برای تقلید استفاده می کرده اند   اما امروزه کشورهای دیگر این هنرها را از ایران کپی و تقلید کرده و از آن نیز بسیار سود برده اند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در رشته سفال و سرامیک، امروز بسباری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی مشتری سفال و سرامیک ایرانی هستند، اما ترکیه یک زمانی ماشین آلات کوچک صنایع دستی را از ایران کپی و تقلید می کرده است، امروز به عنوان صادر کننده سفال و سرامیک و تجهیزات این رشته مطرح شده است.

این کارشناس ارشد رشته سفال و سرامیک و فرش ادامه داد: کارگاه های تولید صنایع دستی از جمله سفال و سرامیک در کشور در حالت سکوریتی قرار دارند و هنرمندان، برخی تجربه و علم هنری خود را داخل کارگاه سکوریتی نگه داشته اند، این موضوع در کشورهای دیگر خیلی به ندرت دیده می شود، اما همین باعث شده که ما نتوانیم پیشرفت کنیم.

فقه جو اظهار داشت: در سده های گذشته در کشور ایران آب طلا تولید می شده است، اما چون ترفند و هنر تولید آب طلا به نسل های دیگر منتقل نشد، ما امروز نمی توانیم در داخل کشور آب طلا تولید کنیم و باید از کشورهای دیگر مثل ایتالیا و... وارد کنیم.

وی لازمه ماندگاری هنر ایرانی را انتقال آن به نسل های دیگر برشمرد و گفت: این کار می تواند به اقتصاد صنایع دستی و هنرمندان این رشته کمک کرده و درآمد آن از این محل افزایش یابد چرا که باید به موازات هنر، اقتصاد نیز در حوزه های مختلف و رشته های مختلف موردتوجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این مشکل نه تنها در رشته سفال و سرامیک،بلکه در رشته های دیگر مانند طراحی نقوش و رنگ فرش و... نیز وجود دارد، کشورهای زیادی در دنیا در حال تولید فرش هستند، اما تا هنرمندان ایرانی طراحی نقوش و رنگ فرش را انجام ندهند، آنها نمی توانند کپی و تقلید و حتی تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه ذوق و هنر و سلیقه ایرانی از نقاط قوت هنر ایرانی است ادامه داد: منشأ این قوت نیز خلوص و دید هنری است که در تک تک ایرانیان وجود دارد.

این مدرس ارشد صنایع دستی اضافه کرد: بعضی از کشورها کپی کار هستند و یا از کارهای جدید هنرمندان ایرانی الهام می گیرند، در صنعت رنگ سازی، کشورهای دیگر هیچ شناخت و سوادی از نوع و طیف های وسیع رنگی ندارند و در نظر آنها این طیف وسیع رنگی بسیار ناشناخته است، اما صنعت رنگ سازی در اختیار هنرمندان ایرانی است، لذا نباید این هنر داخل کارگاه های ما در حالت سکوریتی نگه داشته شود بلکه باید به نسل های دیگر منتقل شود.

فقه جو همچنین اظهار داشت: امروزه دانشجویان فارغ التحصیل رشته صنایع دستی به این باور و نتیجه رسیده اند که جنس با کیفیت و قابل رقابت تولید کنند، امروز می بینیم که دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته سفال و سرامیک برای تولید محصول با کیفیت و قابل رقابت، از مهندسین سرامیک کمک می گیرند و این در سال های قبل خیلی کم وجود داشت.

 وی خاطرنشان کرد: تا همین5 سال قبل نمی شد این موضوع را مطرح کرد، امروز به این جایگاه و باور رسیدیم، کسانی که مهندسی سرامیک دارند، صاحب سبک و تجربه در رشته سرامیک هستند، در حال کمک به هنرمندان صنایع دستی رشته سفال و سرامیک ایران هستند تا بتوانند محصول با کیفیت و قابل رقابت تولید کنند.

کارشناس ارشد رشته سفال و سرامیک و فرش کمبود تجهیزات، کمبود مواد اولیه مناسب، استفاده از مواد اولیه نامناسب و ناخالص، دانش اولیه کم و از همه مهتر سکوریتی شدن تجربه کار در کارگاه ها را از مهمترین مشکلات امروز در رشته صنایع دستی به ویژه سفال و سرامیک ایران عنوان کرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.