رسول الله(ص) و امامان(ع) از دو قرن گذشته میلاد دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت صاحب الزمان(عج) را در سپیده دم نیمه ماه مبارک شعبان مژده داده بودند و این بشارت، جهانی را در انتظار تحقق نوید به انتظار گذر ثانیه ها به شماره انداخته بود.
سپیده آن روز در سال 255 هجری از آسمان شهر سامرا سر زد و جهانی را به حیرت از برکات و نور وجودش واداشت و انتظار تحقق مژده رسول الله(ص) سر آمد.
از کوچه های باران بوی یاس و اقاقیا زمین را برکت بخشید و انتظار میلاد تمام شد و انتظار پیروزی حق و صلح و عدالت بر نیروی اهریمنی و باطل و ظلم و استقرار همه ارزش های انسانی و تشکیل مدینه فاضله آغاز شد.
نام این مولود محمد همنام پیامبر(ص) و کنیه او ابولقاسم، کنیه پیغمبر(ص) است.
در روایات توصیه شده است که در عصر غیبت، از او به نامش یاد نشود، بلکه با القاب متعددی که دارد مثل مهدی، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، بقیه اللّه ، قائم و خلف صالح، نام برده شود.

**امام عسکری(ع)، پدر و نرجس خاتون، مادر امام زمان(عج)
پدر امام زمان(عج)، امام حسن عسکری(ع) یازدهیمن پیشوای شیعیان و نرجس خاتون مادرشان است که از نوادگان شمعون، وصی حضرت عیسی(ع) و از جمال ظاهری برخوردار بود.
از کودکی تحت تعلیم جدّش، قیصر روم قرار گرفت و با بهره گیری از استادان چیره دست آن روزگار علوم و کمالات فراوان کسب کرد و با زبان های مختلف از جمله زبان عربی آشنا شد.

**غیبت صغرای امام زمان(عج)
غیبت صغرا از هنگام شهادت ابومحمد، امام حسن عسکری(ع) آغاز شد. بعد از شهادت امام عسکری(ع) کم کم این خبر پخش شد که از آن امام(ع) پسری متولد شده و او امام دوازدهم و «مهدی موعود» است. پخش این خبر موجب هراس در بین عباسیان شد؛ چرا که معلوم شد از «ابومحمد»، پسری به جا مانده است.
از این رو، به دستور «معتمد عباسی» عده ای از مأموران وارد منزل امام(ع) شدند و اثاثیه آن حضرت را بازرسی و سپس مهر و موم کردند و درصدد یافتن فرزندش برآمدند، ولی موفق نشدند. «معتمد» دستور داد که عده ای از قابله ها، زنان و کنیزان امام عسکری(ع) را معاینه کنند و اگر اثری از حمل در آنان مشاهده کردند، به خلیفه گزارش دهند.

**غیبت کبرای امام زمان(عج)
روایت ها دلیل غیبت را این امور دانسته اند: خوف و ترس، تطابق با سایر پیامبران، اتمام عقوبت بر کافران، امتحان و آزمایش مردم، رشد عقل ها، افشای اسرار توسط شیعیان، از اسرار الهی بودن غیبت. در جلد 13 کتاب بحارالانوار از پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) این گونه نقل شده است: سوگند به خدایی که مرا به نبوّت برگزیده مردم از نور رهبری او در دوران غیبتش بهره می گیرند؛ همانگونه که از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها.

**محل ظهور
هنگامی که اوضاع عمومی جهان آماده شد و افکار مردم جهان برای پذیرش حکومت حق و عدالت مساعد گشت، نوبت انقلاب مهدی موعود(عج) فرا می رسد و خداوند به آن حضرت اذن و اجازه نهضت می دهد. در این زمان، امام مهدی(عج) در مکه ظاهر می شوند و انقلاب جهانی خود را آغاز می کنند.

**جشن های نیمه شعبان
مردم متدین و دوستدار ولایت در سراسر ایران زمین، با چراغانی و آذین بندی خیابان ها، معابر و کوی و برزن در نیمه شعبان سالروز میلاد این امام همام را جشن می گیرند و با این کار عشق و ارادت خالصانه خود را نسبت منجی عالم بشریت نشان می دهند.
مردم با پخش نذورات، برگزاری نشست های روشنگرانه، سخنرانی های مناسبتی و مولودی خوانی، مناسبت تاریخی و بزرگ نیمه شعبان را جشن می گیرند، این آیین ها در شهرهای استان سمنان به ویژه با حضور پرشور جوانان و نوجوانان رنگ و بو و جلوه ای متفاوت دارد و نشانه انتقال نسلی ارزش ها و فرهنگ دینی است.
7342م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.