به گزارش ایرنا، بیست و پنجمین روز از ماه رجب سال 183 هجری قمری، خورشید نجابت و صبر و پاکی غروب می کند و شهر در شهر و کوچه در کوچه جهان و جهانیان یکباره رنگ غم می گیرد و شیعیان در اندوه پروانه سوختن هایش در کنج زندان به سوگ می نشیند.
در چنین روزی بود که زندان هارون از نور وجود هفتمین برگزیده خداوند به یکباره خاموش شد و سرو ها و شقایق های عالم در اندوه جانکاه شهادتش زیر شکنجه های دشمنان دین خدا، به سجده می افتند و با ملائک و عرشیان هم ناله می شوند.
امام کاظم(ع)، در طول دوران امامتش چندین بار از سوی خلفای عباسی احضار و زندانی شد و سال‌های پایانی عمر خود را در زندان‌ های فضل بن یحیی و سندی بن شاهک به دور از وطن و خانواده گذراند و پروانه صفت از فراغ امام رضا(ع) سوخت.
اعتقاد و ارادت مردم شهر به امام خوبی ها و هفتمین سلاله شیر مرد خدا، آتش حسادت و ترس را در دل هارون و هارونیان انداخته بود و از بیم و وحشت بی انتهای تضعیف حکومت تاریک و طاغوتیشان، دست های باب الحوائج را با طوق های سرد زندان گره زدند.
در زیارتنامه امام کاظم(ع) آمده است: «الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُون‏»؛ کسی که در سیاهچال‌ها شکنجه می‌ شد به او سلام داده شده است.
ایل و تبار شیطان و دودمان و عشیره تاریکی ها می خواستند در عمیق ‏ترین سیاه ‏چال های جور و جفا و بیدادگری مانع از تابش نور خورشید هدایت شوند اما دریغ از این جهل و بی خبری و نادانی.
چهارده سال از ژرفای ظلمت زده سلول و محبس طاغوتیان، کورترین گره‏ های ناممکن را به یک اشاره و با سوز مناجات عاشقانه باز کرد و سیاه ‏ترین قلب‏ ها را به لرزه در آورد.

**همسر و فرزندان
تعداد همسران امام کاظم(ع) روشن نیست. نخستین آن‌ها، نجمه مادر امام رضا(ع) است. از تعداد فرزندان او نیز در منابع تاریخی گزارش‌ های متفاوتی آمده است. به گزارش شیخ مفید، او ۳۷ فرزند (۱۸ پسر و ۱۹ دختر) داشته است. امام رضا(ع)، إبراهیم، شاهچراغ ، حمزه، إسحاق از جمله پسران و فاطمه معصومه و حکیمه از جمله دختران او هستند. نوادگان امام کاظم(ع) به سادات موسوی شهرت دارند.

**نسب، کنیه و القاب آن حضرت
نسب موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب با چهار واسطه به امام علی (ع) می‌رسد. پدر او امام صادق(ع)، ششمین امام شیعیان و مادرش حمیده بربریه است.
کنیه او را ابوابراهیم، ابوالحسن اول، ابوالحسن ماضی و ابوعلی گفته‌ اند.
امام موسی کاظم(ع) را به دلیل کنترل خشم خود در برابر بدرفتاری دیگران، کاظم و به سبب عبادتِ بسیار، عبد صالح لقب داده‌ اند.
باب الحوائج نیز از القاب اوست و مردم مدینه او را زَیْنُ المُجتَهدین (زینت تلاش‌ گران) می ‌نامیدند.

** شهادت هفتمین امام شیعیان
واپسین روزهای عمر امام کاظم(ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید. شهادت وی ۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری در بغداد رخ داده است. درباره زمان و مکان شهادت امام کاظم (ع) نظرات دیگری هم وجود دارد.
پس از آنکه موسی بن جعفر(ع) به شهادت رسید، سندی بن شاهک می‌ خواست این‌ گونه جلوه دهد که امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است از همین رو عده‌ ای از فقها و سرشناسان بغداد را حاضر کرد و پیکر امام را به آن‌ ها نشان داد تا ببینند در بدن امام جراحتی وجود ندارد. هم ‌چنین به دستور او پیکر امام را روی پل بغداد قرار دادند و اعلام کردند که موسی بن جعفر به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

**آرامگاه هفتمین ستاره آسمان امامت
آرامگاه امام کاظم(ع) و امام جواد(ع)، در منطقه کاظمین در بغداد به حرم کاظمین مشهور و زیارتگاه مسلمانان به‌ ویژه شیعیان است. بر پایه روایاتی از امام رضا(ع)، ثواب زیارت قبر امام کاظم(ع)، با زیارت قبر پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) برابری می‌کند.
7342م/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.