کرمعلی قندالی یکشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی شاهرود در جمع خبرنگاران افزود: خسارات سیلاب شامل تلفات دام، زیرساخت ها از جمله منابع آبی و راه های عشایری، محل های استقرارعشایر و دام ها است.
قندالی با بیان این که گزارش این خسارت ها به ستاد مدیریت بحران ارسال شده، اظهار داشت: هیات دولت در استان گلستان مصوب کرد به ازای هر راس دام سبک پنج میلیون ریال کمک بلاعوض و پنج میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کند و برای دام سنگین هم به ازای هر راس 30میلیون ریال بلاعوض و 30 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شود.
وی تصریح کرد، برای محل نگهداری دام ها هم مبالغی در نظر گرفته شده که بعد از تخصیص اعتبار به عشایر پرداخت می شود.
رئیس سازمان امور عشایری کشور خاطر نشان کرد، علاوه بر مصوبات دولت، سازمان امور عشایری اقداماتی از جمله ارسال چادر، پتو، مواد غذایی و اقلام مورد نیاز از استان های همجوار به مناطق سیل زده کرده است.
**اعطای تسهیلات به عشایر خسارت دیده
قندالی با بیان این که برای عشایری که خسارت های زیادی متحمل شدند مبلغ 500 میلیون ریال وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده، افزود: به کسانی هم که خسارت کمتری دیدند از 100 میلیون ریال تا 500 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت اعطاء می شود.
**اقدامات سازمان امور عشایری در خشکسالی سال گذشته
رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان این که در خشکسالی سال گذشته با 2 موضوع ضعیف شدن دام ها و کمبود نهاده ها روبرو بودیم، اظهار داشت: درباره نهاده های دامی با تخصیص ارز 42هزار ریالی دولت توانستیم 255 هزار تن نهاده جو را با قیمت حداکثر تا کیلویی 15هزارو 500ریال توسط تشکل ها تامین کرده و بین عشایر توزیع کنیم.
قندالی با بیان این که توزیع نهاده ها مدیریت شد و مشکل کمتری پیش آمد، گفت: در حوزه دام سعی شد طرح زنجیره ای تولید اجرا شود که 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود 10 درصد و با دوره بازگشت یکساله پرداخت شد تا عشایر بتوانند دام را بصورت پروار در بازار عرضه کنند.
**نقش عشایر در حوزه گردشگری
رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان این که این سازمان یکی از اعضای فعال ستاد ملی سفر است، تصریح کرد: سعی شده از نوع زندگی عشایری با برپایی چادرهای عشایری در مسیرهای پرتردد استقرار یافته تا هموطنان بیشتر با زندگی عشایری، دست پخت ها، دستبافت ها و سایر فرآورده های آنها آشنا شوند.
قندالی افزود: امسال در کل کشور حدود 600 چادر عشایری در مسیر های پر تردد برپا شده است.
**بیماری دام های عشایری شایعه است
قندالی با بیان این که مطالبی درباره شیوع بیماری در شبکه های مجازی وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون هیچ گزارش خاصی بر شیوع بیماری برای این سازمان ارسال نشده و در صورت وجود بیماری همه همکاران تجهیز شده و اقدامات لازم را انجام می دهند.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند، این عشایر که هشت و 2 دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می دهند، بیش از یک میلیون و 74 هزار راس دام سبک و چهار هزار و 700 راس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.
عشایر شاهرود، با تولید 2 هزار و 84 متر مربع دست بافته ، 21.1 درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.