به گزارش ایرنا، مهم ترین و اصلی ترین غذای مردم در طول تاریخ نان بوده است. از صدها و حتی هزاران سال پیش تاکنون، ساکنان هر گوشه این کره خاکی به روش خود و با مواد اولیه گوناگون به پخت نان مشغول بوده اند.
نان آنقدر در زندگی مردم اهمیت دارد که نبودن یا کم بودنش حیات آنان را تحت تاثیر قرار داده است. کم نبودند جنگ هایی که علاوه بر خون، قحطی را نیز به ارمغان آوردند و مردم را در کوچه و بازار برای تکه ای نان به جان هم انداخته اند.
این موقعیت راهبردی در کشور ما نیز از گذشته های دور بر عهده نان با ماده اولیه گندم است. ایرانیان روزانه دست کم 2 یا سه بار در وعده غذایی خود از نان استفاده می کنند. از سوی دیگر نان در نزد ایرانیان ارزش و اعتبار خاص خود را داشته و از آن با عنوان برکت خداوند یاد می شود. در تعالیم دینی ما مسلمانان نیز همواره به این موضوع توجه ویژه ای شده است.

** جمعی از مردم: نان در شاهرود بی کیفیت است
با این حال مردم شاهرود مدت هاست نسبت به پایین بودن کیفیت نان در شهر خود گله مند هستند. یکی از شهروندان شاهرودی در این باره به ایرنا گفت: متاسفانه کیفیت نان شاهرود مطلوب نیست و برای پیدا کردن نان خوب گاهی مجبور می شویم مسافت زیادی را طی کنیم تا به نانوایی مورد نظر برسیم.
علیرضا محمدیون اضافه کرد: برخی از نان ها را فقط در زمان تازه بودن می توان مصرف کرد و پس از چند ساعت قابل استفاده نیست و این موضوع باعث شده تا دورریز نان زیاد شود.
شهروند دیگری نیز به افزایش تعداد نانوایی های آزادپز اشاره کرد و گفت: زیاد شدن تعداد نانوایی ها خوب است، اما قرار بود با این کار رقابت بین نانوایی ها بیشتر شود، نان گران تر شد و در عمل اتفاق خاصی نیفتاد، همچنان مردم مجبور می شوند نانی بی کیفیت را سر سفره ببرند.
حسن عرب اضافه کرد: غذای اصلی مردم نان است و از طرف دیگر بیشتر نانوایی ها نان بی کیفیت به دست مردم می دهند که گاهی به دندان نیز نمی توان گرفت و هضم آن نیز سخت است و دستگاه گوارش را با مشکلاتی مواجه می کند.
وی یادآور شد: مردم برای خرید نان در هر ماه هزینه زیادی می پردازند ولی گاهی وزن نان نیز رعایت نمی شود و در بیشتر نانوایی ها ترازویی برای اندازه گیری چانه وجود ندارد.

** نظارت بر نحوه پخت نان بیشتر شود
یکی دیگر از شهروندان شاهرودی به ایرنا گفت: برخی نانواها نان را خمیر کرده و در همان لحظه جلوی چشم مردم داخل تنور می گذارند آن گاه شما تصور کنید این نان چه بلایی سر معده مردم می آورد.
عبدالرضا احمدی، از نبود نظارت بر نحوه پخت نان انتقاد کرد و گفت: بیشتر مردم نسبت به این موضوع ناراضی هستند، اما نمی شود که برای هر موضوع کوچکی خودمان آن قدر اعتراض کنیم که کسی به دادمان برسد.
وی ادامه داد: مگر مسئولان این شهر که وظیفه نظارت بر کیفیت نان را دارند خود از همین نانوایی ها خرید نمی کنند و در جریان کار نیستند؟
فرماندار شاهرود نیز دراین باره گفت: با توجه به افزایش قیمت، کیفیت نان در شاهرود مطلوب نیست و این موضوع نارضایتی شهروندان را در پی داشته است.
محمد کرم محمدی تاکید کرد: افزایشی که به تازگی در قیمت نان ایجاد شد به شرط بالا بردن کیفیت بوده اما متاسفانه نانوایی های دارای سهمیه دولتی و آزاد پز توفیقی در این زمینه نداشتند.

** آزادپزی، راه حل بسیاری از مشکلات است
رئیس اتاق اصناف شاهرود در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه حدود نیمی از مردم شاهرود نسبت به کیفیت نان گله مند هستند، اظهار داشت: آزادسازی نانوایی ها بهترین روش برای حل این معضل است.
حسین ترابی اضافه کرد: گاهی اوقات پایین بودن قیمت به سود خریدار و فروشنده نیست و اگر نانوایی ها نیز آزادپز باشند علاوه بر اینکه جلوی بسیاری از خلاف ها گرفته می شود، نان باکیفیت بیشتری هم در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی، به افزایش تعداد نانوایی ها در سطح شهر هم اشاره کرد و گفت: این کار برای جلوگیری از خرید و فروش غیرقانونی پروانه ها انجام شده و گرچه کار مردم را راحت تر کرده اما نانوایان نسبت به این موضوع اعتراض هایی دارند.

** نان باکیفیت سبوس بیشتری دارد
ترابی ادامه داد: مردم نیز به خوردن نان های سفید و بدون سبوس عادت کرده اند در حالی که سبوس از اهمیت زیادی برخوردار است و از سوی دیگر برخی نانوایی ها هنوز از جوش شیرین استفاده می کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه استفاده از سبوس بیشتر در نان می تواند مشکلات گوارشی را کم کند، افزود: نان سنگک 12 درصد سبوس گیری دارد که این میزان به 10 درصد ارتقا می یابد.
احسان بینش، میزان سبوس گیری در نان های لواش و بربری را نیز به ترتیب 15 و 18 درصد عنوان کرد و گفت: هر چقدر نان سفید تر باشد درصد سبوس کمتری دارد.
وی به غنی سازی آرد هم اشاره کرد و افزود: غنی سازی آرد با آهن یکی از طرح هایی است که بیش از هفت سال در شاهرود انجام می شود و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود یکی از نخستین دانشگاه های مجری این طرح در کشور بوده است.

** آموزش به نانوایان استان سمنان در حال انجام است
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان، پخت نان باکیفیت را نیازمند برگزاری طرح های مستمر مهارت آموزی و آموزش به نانوایان دانست و گفت: سال گذشته با همکاری اداره آموزش فنی و حرفه ای استان 850 نانوا دوره طرح های مهارت آموزی در بخش پخت نان را گذراندند.
محمد باقر منوچهری با اشاره به تاثیر آرد و کارخانه تولید آن و نیز مهارت نانوا در پخت با کیفیت نان، تصریح کرد: آموزش به 2 هزار نانوای استان سمنان برای سال آینده نیز برنامه ریزی شده است.
وی، وارد کردن 40 هزار تن گندم از استان گلستان در سال گذشته را نیز یکی دیگر از اقدام ها در راستای افزایش کیفیت نان برشمرد و گفت: در سال جاری نیز تاکنون بیش از 30 هزار تن گندم با کیفیت وارد استان سمنان شده است.
به گفته یک مقام مسوول ، در شهر 150 هزار نفری شاهرود 120 نانوایی دارای مجوز و 40 نانوایی بدون پروانه فعالیت می کنند.
7359/6167/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.