شیرمادر یک غذای کامل برای نوزاد است

شیرمادر، کامل ترین غذای نوزاد تا دو سالگی است که او را در مقابل انواع بیماری ها ایمن می کند. در واقع، شیر مادر نقش یک واکسن را دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران، اولین بانک شیر مادر در جهان ۱۲۰ سال پیش در اتریش تأسیس شد و هم اکنون ۷۵۰ بانک شیر در جهان وجود دارد و در ایران نیز اولین بانک شیر در تبریز افتتاح شد.

مهر نوشت؛ شمس‌الله نوری پور رئیس بیمارستان کودکان مفید، با اشاره به وجود بانک شیر در بسیاری از شهرهای کشور، گفت: بانک شیر بیمارستان مفید سومین بانک در تهران است که مادران به صورت رایگان شیر خود را به آن اهدا می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای تغذیه با شیر مادر، افزود: عفونت آنتروکولیک نکروژن در کودکان و نوزادان یک بیماری کشنده است که با تغذیه نوزاد با شیر مادر در اولین ساعت زندگی می‌توان از این بیماری و بسیاری بیماری‌های دیگر نظیر آسم و آلرژی و چاقی و پیشگیری کرد.

علی اکبر سیاری فوق تخصص بیماری‌های گوارش کودکان، شیر مادر را نعمتی بی‌بدیل عنوان کرد و گفت: سالانه ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در جهان می‌میرند که چهار میلیون آنان نوزادند و یک میلیون نفر از آنها با تغذیه با شیر مادر زنده می‌مانند.

وی افزود: بانک شیر می‌تواند از مرگ نابهنگام بسیاری از نوزادان جلوگیری کند و این اقدام ارزشمند در حفظ جان نوزادان بسیار مؤثر است.

گلایل اردلان رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه تدوین دستورالعمل جامع و کامل بانک شیر رو به اتمام است، از ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به آمار تولد نوزادان نارس در سه سال گذشته، بر ضرورت وجود بانک شیر برای تغذیه نوزادان نارس تاکید کرد.

وی، خواستار همکاری بیشتر معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص آموزش و نیازسنجی مادران، برنامه جلب حمایت مادران و برنامه ارزیابی بانک‌های شیر شد.

هادی سماعی رئیس انجمن فوق تخصص نوزادان ایران گفت: قبل از انقلاب فقط تعداد معدودی متخصص نوزادان در کشور فعالیت می‌کردند، اما هم اکنون بیش از ۵۰۰ فوق تخصص نوزادان در کشور مشغول خدمت هستند.

وی، حیات بسیاری از نوزادان را وابسته به تغذیه با شیرمادر در ساعات اولیه زندگی دانست و وجود بانک‌شیر را گام مؤثر و مفیدی در این راستا خواند.

۷۰ درصد مرگ و میر نوزادان مربوط به نوزادان نارس است

ابوالفضل افجه‌ای رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: تحقیقات نشان داده که تغذیه با شیرمادر چه تأثیری در بقای نوزادان دارد بنابراین به آموزش و ترویج تغذیه با شیر مادر در جامعه پرداختیم.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه با شیر مادر در نوزادان سالم و نوزادان نارس و کم وزن، افزود: کمتر از یک درصد زایمان‌ها منجر به تولد نوزادان نارس می‌شود اما ۷۰ درصد میزان مرگ و میر نوزادان مربوط به این گروه است.

افجه‌ای تاکید کرد: آموزش اهمیت تغذیه با شیرمادر باید توسط سازمان‌های ذی‌ربط از زمان دبیرستان به دختران آغاز شود و تا دوران بارداری و ساعات اولیه تولد ادامه یابد. همچنین ضروری است به مادران در خصوص تغذیه انحصاری در ۶ ماهه اول زندگی نوزاد و پس از آن همراه با غذای کمکی تا دو سالگی آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی راه اندازی بانک شیر مادر را در بالاترین سطح خدمت رسانی به کودکان و نوزادان و گامی مؤثر برای کاهش میزان مرگ و میر نوزادان کم وزن برشمرد و گفت: باید ترویج تغذیه با شیر مادر را در همه سطوح در کودکان و نوزادان سالم و کم وزن گسترش دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید