فواید آفتاب گرفتن برای بدن

نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است.

لینک کوتاه کپی شد

جماران؛ به نقل از مجله سلامتی:  تابستان زمان ایده‌آلی برای بهره‌مندی از نور گرم خورشید  است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارد که مهم‌ترین آنها «ویتامین D» است.

"ویتامین D" اغلب به عنوان "ویتامین آفتاب" شناخته می شود و نقش های متعددی در سلامت بدن ایفا می کند، زیرا بر فرآیندهای فیزیولوژیکی لازم برای سلامت عمومی تأثیر می گذارد. یکی از عملکردهای اصلی آن تسهیل جذب کلسیم و فسفر است که برای استخوان های سالم و قوی ضروری هستند. با این حال، مزایای آن فراتر از یکپارچگی اسکلتی است تا بر عملکرد ایمنی و ثبات خلق و خوی تأثیر بگذارد، تا سلامت قلب و عروق را حفظ کند.

 90 درصد از جمعیت جهان از کمبود ویتامین D رنج می برند که اهمیت افزایش آگاهی در مورد فواید آن را افزایش می دهد. علیرغم وجود نور خورشید در کشور، عوامل دیگری نیز در این کمبود نقش دارند که از آن جمله می‌توان به دمای بالا و تمایل مردم به فعالیت در فضای بسته اشاره کرد.


 

دکتر مونا مبارک، متخصص تغذیه و تندرستی، گفت: با در دسترس بودن نور خورشید در طول سال، تابستان یک زمان ایده آل برای تشکیل ویتامین D است. علیرغم این مزیت، بسیاری از مردم هنوز در آن کمبود دارند، عمدتاً به دلیل عوامل سبک زندگی، مانند قرار گرفتن محدود در معرض نور خورشید در فضای باز.
وی افزود: نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است، اما رژیم غذایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند، به‌ویژه زمانی که عوامل خاصی قرار گرفتن در معرض نور خورشید را در برخی مناطق محدود می‌کنند. از جمله غذاهای غنی از این ویتامین، مانند ماهی های روغنی، لبنیات غنی شده و تخم مرغ، می تواند نقش مهمی در حفظ سطوح خوب این ویتامین داشته باشد.

افراد می توانند استراتژی های مختلفی را برای بهبود سطح ویتامین D در برنامه روزانه خود بگنجانند. در ساعات کمتر گرم روز علاوه بر بهره مندی از مکمل های غذایی، قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، مخصوصاً برای کسانی که در معرض نور خورشید قرار گرفتن محدودی دارند و یا محدودیت های خاصی در رژیم غذایی خود دارند، برا رسیدن به مقدار کافی ویتامین ضروری است.

 

دیدگاه تان را بنویسید