علمایی که در نجف به دیدار امام آمدند/ آیا عکسی از دیدار امام و آیت‌الله حکیم به جای مانده است؟

با تشریف فرمایی آقای حکیم، امام چند قدمی به پیشواز آمده و با هم مصافحه گرمی کردند. سپس آن دو بزرگوار بسیار صمیمانه به گفتگو پرداختند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: همزمان با ورود امام به نجف اشرف و اقامت در این شهر، بزرگان علما برای دیدار ایشان به محل اقامتشان آمدند. محمدتقی متقی که سال های حضور امام در نجف را درک کرده است، در خاطره ای این دیدارها را اینگونه نقل می کند:

در شب اول اقامت امام در نجف، آیت الله خویی، آیت الله شاهرودی و بعضی از آقایان دیگر به دیدار ایشان آمدند. در آن شب عکاسی به نام آقای اسدی از مراسم دیدار عکسبرداری می کرد. در شب دوم آیت الله حکیم عازم دیدار امام شد، اما هنگامی که در جلو صحن می خواست سوار ماشین بشود، یک شیخ ساختگی که فقط یکبار دیده شد جلو آمده و به عربی می گوید: آقای خمینی به نماز رفته است. او می خواست آقای حکیم را از دیدار با امام باز دارد، که عده ای از دوستان می گویند: آقا، آقای خمینی که مسجد ندارد و نمازش را در خانه خوانده است. آقای حکیم یک دفعه متوجه توطئه شده و به سرعت در ماشین نشسته و به سوی منزل آن بزرگوار حرکت می کند. ما هم دوان دوان خود را به خانه امام رساندیم.

با تشریف فرمایی آقای حکیم، امام چند قدمی به پیشواز آمده و با هم مصافحه گرمی کردند. سپس آن دو بزرگوار بسیار صمیمانه به گفتگو پرداختند. عکاس نیز از این دیدار عکس های مختلفی می گرفت. پس از نیم ساعت آقای حکیم و همراهانش با بدرقه امام به سوی منزل خود حرکت کردند و هنوز پنجاه قدم دور نشده بودند که یک نفر از آنها با عجله برگشت و به زبان عربی و با تندی به عکاس گفت: فیلم را بده. عکاس پاسخ داد: فیلم مال اینهاست. او با زبان تندی گفت: سید گفته است.

در حالی که آقای حکیم چنین دستوری نداده بود. خلاصه آنها فیلم را از عکاس گرفته و سوزاندند.

در نجف همیشه افرادی وابسته به حکومت شاه در لباس روحانیت بودند و کارشکنی های فراوانی می کردند.

 

برشی از کتاب سال های نجف؛ جلد دوم، ص 134-135؛ ناشر: چاپ و نشر عروج؛ چاپ اول (1389).

دیدگاه تان را بنویسید