به گزارش ایرنا، حجت الله ایوبی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار نمایشگاه زنجان در گذر زمان افزود: با برنامه ریزی های انجام شده بناست از این پس شیخ اشراق را ابتدا به تمام ایرانیان و سپس علاقه مندان به حکمت اشراق معرفی کنیم.
وی تاکید کرد: ایران سرشار از مفاخر علمی، فرهنگی و هنری است که می توان نام آنها را به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رساند.
ایوبی اظهار داشت: شیخ اشراق ابتدا به کمک خود شهروندان سهرورد و سپس با همت مردم و مسئولان استان زنجان به جهانیان معرفی خواهد شد.
شهردار زنجان هم در ادامه این آیین گفت: زنجان معروف به شهر میزبان مهربان و پایتخت شور و شعور حسینی است و همه مردم جهان در هشتم و یازدهم محرم چشم به حماسه آفرینی مردم این دیار می دوزند.
مسیح الله معصومی یادآور شد: این شهر بناهای تاریخی و تجاری و صنایع دستی نامداری دارد و این روزها هم نام این شهر به عنوان شهر ملی ملیله مطرح می شود.
وی افزود: ثبت زنجان به عنوان شهر پیشرو در بین کشورهای عضو اکو افتخاری است که به تازگی به نام این دیار ثبت شده است.
نمایشگاه زنجان در گذر زمان علاوه بر معرفی اجمالی تاریخ این شهر آثار هنرمندان مطرح ملی و جهانی زنجانی را هم به نمایش گذاشته و از هشتم تا 12 مرداد آماده استقبال از بازدیدکنندگان است.
شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی معروف به 'شیخ اشراق' در سال 549 هجری در قریه سهرورد از توابع شهرستان خدابنده زنجان چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را در نزد مجد الدین جیلی در مراغه پیگیری کرد و سپس برای کسب مراتب علمی بالاتر به نزد ظهیرالدین قاری در اصفهان رفت و در این دوره با امام فخر رازی از بزرگان اندیشه در روزگار هم مکتب بود.
هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نام گذاری شده است.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سال 2017 اقدام به ثبت دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان و شیخ شهاب الدین سهروردی به عنوان یکی از برجسته ترین چهره های فلسفی جهان اقدام کرد.
بر همین اساس ایران باید طی 2 سال 2018 و 2019 به تولید برنامه و مجموعه های علمی و فرهنگی متعدد و مختلف برای معرفی این 2 اثر به جهانیان اقدام کند.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.