به گزارش ایرنا، هر ساله یک درصد از بودجه هر دستگاه به موضوع پژوهش اختصاص می یابد اما پیش از تخصیص این مبلغ اعتبار اداره آموزش و پژوهش های توسعه نگر و آینده گرای سازمان مدیریت و برنامه ریزی اولویت های پژوهشی هر دستگاهی را بررسی می کند و به تصویب می رساند.
شورای پژوهش استان زنجان با بررسی های مختلف به این نتیجه رسید که برای دستیابی به نتایج بهتر و کیفی تر، یکی از بهترین راهکارهای استفاده بهینه از این اعتبار یک درصد، شناسایی اولویت های پژوهشی استان بدون مد نظر قراردادن اولویت های دستگاهی است، این موضوعی بود که دبیر این شورا و رئیس مرکز رشد دانشگاه زنجان شامگاه شنبه در شورای برنامه ریزی استان زنجان مطرح ساخت.
جلال صبا اعلام کرد: شورای پژوهش و فناوری استان به این نتیجه رسید که تمام اعتبار یک درصد پژوهش استان را به چند اولویت نخست پژوهشی تخصیص دهد تا به این گونه به نتایج بهتری دست یابد و گرهی از مشکلات گشوده شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که اعتبار نزدیک پنج میلیارد ریالی معادل یک درصد بودجه پژوهشی میان دستگاه های مختلف توزیع شود، به هر کدام مبلغی کمتر از 250 میلیون ریال خواهد رسید که برای انجام یک پژوهش کاربردی و مشکل گشا مبلغ ناچیزی بشمار می آید.
مدیر آموزش و پژوهش های توسعه نگر و آینده گرای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان هم در ادامه این جلسه گفت: در شورای پژوهش و فناوری استان این موضوع هم مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که به جای دریافت اولویت های پژوهشی هر دستگاه به صورت جداگانه، می توان از طریق کمیته های ذیل شورای برنامه ریزی این اولویت ها را دریافت کرد.
شهلا حسنی ادامه داد: از سوی دیگر این موضوع هم تصویب شد که مبلغ یک درصد پژوهش استان، می تواند متناسب با مصوبه شورای برنامه ریزی استان هزینه و از توزیع بخشی و دستگاهی آن خودداری شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان هم در ادامه گفت: وظیفه کارگروه پژوهش ایجاد دغدغه در این حوزه در میان مدیران است و با تصمیم گیری برای مجموع یک درصد بودجه پژوهشی، به نظر می رسدف مدیران در موضع انفعالی قرار می گیرند.
فرامرز نیک سرشت افزود: بهتر است روند کنونی که همان تخصیص اعتبار به اولویت های پژوهشی دستگاه هاست ادامه یابد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر می توان اعتبار یک درصد بودجه را از دستگاه هایی که دغدغه پژوهشی ندارند، کسر و به بودجه نهادهایی که فعالیت های قابل قبولی در این زمینه دارند، اضافه کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان هم در ادامه گفت: تجمع یک درصد بودجه پژوهشی و تخصیص آن به اولویت های پژوهشی استان از یک سو اقدام ارزشمندی است و از سوی دیگر ممکن است برخی مطالبات پژوهشی دستگاه ها را مختل کند.
مهرداد سلطانی اظهار کرد: با رقم خردی که به حوزه پژوهش تخصیص می یابد، نمی توان انتظار داشت که طرح های پژوهشی تاثیرگذاری اجرا شود اما تجمیع این مبلغ، می تواند اعتبار محدود دستگاه ها را صرف پژوهش های اولویت دار استان کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: به حتم دولت از تقسیم و تخصیص خرد این بودجه پژوهشی هدفی داشته است و تجمیع اعتبار برای انجام چند طرح اولویت دار می تواند مغایر با این هدف باشد.
فاطمه کرباسی تاکید کرد: بخشی از مسئولیت دانشگاه ها این است که طرح های پژوهشی خود را متناسب با نیاز و اولویت استان تعریف اجرا کنند.
وی ادامه داد: به حتم تخصیص بخشی از اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها به طرح های اولویت دار استان می تواند مشکل محدود بودن اعتبار پروژهشی را کاهش دهد.
رئیس دانشگاه زنجان اما نظر دیگری داشت و گفت: در حالت کنونی پراکندگی پروژه های پژوهشی بسیار است و هر دستگاهی با اعتبار اندکی که در اختیار دارد فقط می تواند مسائل خرد استان را پیش ببرد.
سید محسن نجفیان تاکید کرد: تجمیع و هزینه کرد یک درصد بودجه برای پروهش های اولویت دار استان، می تواند بخشی از اهداف و نیازهای زنجان را تامین کند.
اما سخن نهایی را استاندار زنجان به میان آورد و گفت: کارگروه پژوهش و فناوری با در نظر گرفتن تمام آرا و نظرات، بار دیگر موضوع را بررسی کند تا نحوه تخصیص این یک درصد بودجه به طرح های پژوهشی در جلسه آینده تصویب شود.
اسدالله درویش امیری افزود: به حتم طرح های پژوهشی که زمینه پیشرفت و تحول استان را فراهم می کنند باید مورد توجه قرار گیرند.
وی یادآور شد: پژوهش های عملیاتی و نتیجه محور همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم تاکید دارند باید در دستور کار مدیران قرار داشته باشد.
درویش امیری تاکید کرد: به حتم با اعتبار اندک کارهای کوچک پژوهشی انجام می شوند و تجمیع اعتبار در این حوزه می تواند در پرداختن به اولویت های استان موثر باشد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.