حمیدرضا عارف نیا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مالکان به سلیقه شخصی خود اقدام به طراحی معماری بیرونی ساختمان خود می کنند و این یکی از نواقص مهم ما در بحث ساختمان و شهرسازی است که باید شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه که دارای اهرم اجرایی است برنامه دقیق با همکاری نظام مهندسی و بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی طراحی و اجرا کند.
وی اظهار کرد: از اقدامات انجام شده در راستای هماهنگی با شهرداری ابهر، تشکیل کمیته فنی بین شهرداری و نظام مهندسی است که با حضور سه کارشناس نظام مهندسی و 3 کارشناس شهرداری تاکنون در سه جلسه بررسی برخی موضوعات و مشکلات را در دستور کار خود قرار داده اند.
این مسئول خاطرنشان کرد: نظام مهندسی ابهر در چهار گرایش سازه، معماری، برق و مکانیک دارای بیش از 200 نفر عضو است که از پایه 3 تا پایه ارشد رتبه بندی می شوند.
وی با اشاره به تحولات اساسی در یکسال گذشته در دفتر نمایندگی نظام مهندسی ابهر، اظهار کرد: در واحد کنترل نقشه از مهندسان با تجربه دعوت به همکاری شد که خوشبختانه موجب افزایش دقت در طراحی و رعایت دقیق مقرارت ملی ساختمان به ویژه در زمینه افزایش مقاومت ساختمان ها و حتی باعث کاهش بهای تمام شده ساختمان احداثی و صرفه جویی در هزینه ها برای کارفرمایان و در نتیجه افزایش سطح رضایت شهروندان شده است.
عارف نیا افزود: طی یکسال گذشته با برگزاری جلسات متعددی با مسئولان آزمایشگاه های بتن، دفاتر طراحی، تولیدکنندگان برخی مصالح ساختمانی و انبوه سازان سعی در افزایش کیفیت ارائه خدمات به همشهریان داشتیم همچنین با حمایت ریاست سازمان نظام مهندسی استان، سه سمینار تخصصی با موضوعات آموزه های زلزله سرپل ذهاب، رعایت نکات ایمنی در ساختمان ها و موارد حقوقی حوزه ساختمان در شهر ابهر برگزار شد.
وی بیان کرد: در ابتدای سال 96 به دستور فرماندار شهرستان ابهر، نظام مهندسی ابهر عضو شورای اداری شهرستان شد و این موضوع باعث حضور بیشتر نظام مهندسی در عرصه احداث ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی و خدماتی شده است.
رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ابهر با بیان اینکه در گذشته ارجاع کار به مهندسان بصورت دستی انجام می شد و این موضوع باعث ایجاد فضای ابهام و نارضایتی در بین اعضا و مالکان ساختمان ها شده بود، تصریح کرد: سال گذشته موفق شدیم نرم افزار جامع نظام یار را راه اندازی کنیم تا اجرای کارها بصورت سیستمی انجام شود که باعث شفافیت عملکرد نظام مهندسی، کاهش اعتراضات اعضا و ارباب رجوع و بهبود فرآیند ارجاع کار شده است.
وی تاکید کرد: در زمینه ارجاع کار به مهندسان، قوانین مربوط به صلاحیت و ظرفیت اعضا با دقت بیشتری رعایت می شود و اعضای طراح و ناظر در رشته های چهارگانه نهایت تلاش را در انجام دقیق وظایف محوله و افزایش سطح پاسخگویی سیستم دارند.
عارف نیا در زمینه تکنولوژی های نوین ساختمان سازی، ابراز کرد: استفاده از مصالح نوین ساختمانی در سطح کشور و به تبع آن در شهر ابهر افزایش یافته است که این امر مطلوبی است، به ویژه در مبحث 19 و صرفه جویی در مصرف انرژی و سبک سازی ساختمان، کاهش بهای تمام شده، افزایش سرعت احداث بنا موثر بوده است و امیدواریم قدم های بهتری در سال های آینده برداشته شود.
وی با بیان اینکه تلاش ما ارتقای جایگاه نظام مهندسی و حفظ سرمایه های مادی و معنوی مردم است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم در حوزه طراحی و معماری عملکرد بهتر و قوی تری نسبت به سال های قبل داشته باشیم و اعضای نظام مهندسی در طراحی و نظارت دقت بیشتری داشته باشند که در صورت قصور به شورای انتظامی معرفی می شوند.
رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ابهر بیان کرد: نظام مهندسی اهرم قانونی برای جلوگیری از تخلف در ساختمان ندارد اما گزارش تخلف بر عهده نظام مهندسی است که ناظران در چهار رشته سازه، معماری، برق و مکانیک بر روند ساخت نظارت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مرجع صدور پروانه ساخت و رسیدگی به تخلفات ساختمان در حوزه شهری به عهده شهرداری، در شهرک های صنعتی به عهده شرکت شهرک های صنعتی و پروژه های بین راهی و واحدهای تولیدی حوزه روستایی برعهده بخشداری است و نظام مهندسی با این ارگان ها همکاری تنگاتنگی دارد.
به گزارش ایرنا، وظیفه نظام مهندسی طراحی ساختمان های مسکونی، تجاری، خدماتی و صنعتی و همچنین نظارت بر احداث ساختمان طبق مقررات ملی ساختمان (مباحث 22 گانه) است.
7324/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.