در این یادداشت که در شماره 1162 به چاپ رسیده، آمده است: کمبود اعتبار در دستگاه‌های اجرایی واژه غریبی نیست. موضوعی که از ابتدای دولت تدبیر و امید بارها بدان تاکید شده و خیلی از برنامه‌ها و پروژه‌ها نیز با همین بهانه به تاخیر افتاده یا عطای اجرایش به لقای آن بخشیده شده. کف‌گیر اعتبارات وقتی به ته دیگ می‌خورد باید مراقب تک‌تک هزینه‌هایی که انجام می‌شود بود و در شرایطی که از کم بودن سهم بودجه فرهنگ از اعتبارات سالانه نیز گله داریم، برگزاری برنامه‌های تکراری در یک حوزه و عدم برگزاری برنامه‌ در حوزه‌ای دیگر هیچ توجیهی نخواهد داشت.
شاهد مثال برگزاری اولین جشنواره موسیقی شهر در زنجان است که فراخوان آن بهمن‌ماه امسال منتشر شد و عوامل اجرایی آن معرفی شدند. قطعا این موضوع خبر خوبی در حوزه موسیقی محسوب می‌شود که در طول یک سال، در این استان دو جشنواره برای هنرمندان موسیقی برگزار شود ولی اگر موازی با این حرکت، نگاهی به حوزه کتاب بیندازیم، موقعیت چندان هم خوش‌آینده نخواهد بود.
آخرین نمایشگاه بزرگ کتابی که در استان برگزار شد مربوط به تابستان 95 بوده و سال 96 بر اساس اعلام سایت‌های خبری استان از جمله فارس، به دلیل کمبود اعتبارات نمایشگاه کتاب برگزار نشد، نمایشگاهی که در آخرین دوره برگزاری آن نزدیک به یک میلیارد تومان گردش مالی داشته و کتاب‌ دوستان استان با تخفیف 20 درصدی امکان خرید کتاب از 236 ناشر را داشتند ولی سال گذشته برگزار نشد تا بعد از دوبار تمدید مهلت ثبت‌نام از ناشران کشوری در این نمایشگاه، همچنان بلاتکلیف باقی بماند.
حال این نمایشگاه کتاب برگزار نشده را وقتی در کنار جشنواره موسیقی شهر قرار می‌دهیم، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی درستی در حوزه فرهنگ و هنر استان اتفاق نیفتاده است، در حالی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در شهریورماه سال 96 جشنواره موسیقی آوای امید را برگزار کرد، اینک سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان در کمتر از یک‌سال اقدام به برگزاری جشنواره دیگری با عنوان جشنواره موسیقی شهر در اردیبهشت‌ماه سال جاری کرده است. با توجه به ظرفیت‌های استان در این حوزه، شاید برگزاری دو جشنواره در مدت کوتاه، چیز زیادی به داشته‌های استان اضافه نکند و در عوض، نمایشگاه کتابی که باید شهریورماه سال گذشته برگزار می‌شد، همچنان بلاتکلیف است و سوال از زمان برگزاری آن، راه به جایی نمی‌برد.
به نظر نمی‌رسد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی استان برای عدم برگزاری برنامه‌های موازی کار چندان سختی باشد، شاید باید 'فرهنگ گفتگو' میان دستگاه‌ها را ارتقا داد تا آنها به چشم نامحرم به یکدیگر نگاه نکنند و در برگزاری برنامه‌های خود همه جوانب را بسنجند، شهری که نمایشگاه کتاب در آن برگزار نمی‌شود، به مسکن فوری‌تری نیاز دارد تا شهری که در 6 ماه گذشته، جشنواره‌ای برای اهالی موسیقی برگزار کرده و اینک قصد تکرار این جشنواره را دارد.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.