مهدی باقری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به تلاش کمیته های نوروزی برای استقبال از مسافران نوروزی، اظهار کرد: یکی از مراسم هایی که امسال برای اولین بار در شهرستان ابهر با هدف آشنایی مردم با فرهنگ و آیین های نوروزی و ایجاد نشاط در حال اجرا می باشد برنامه نوروزگاه و نمایشگاه صنایع دستی در کنار بقعه پیر احمد زهرنوش است.
وی با بیان اینکه این مراسم از 6 تا 9 فرودین اجرا می شود، تصریح کرد: اجرای این برنامه موجب شد که رکورد بازدید از موزه باستان شناسی ابهر از ابتدای تاسیس با بازدید بیش از هزار و 800 نفر تا 7 فروردین شکسته شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابهر با اشاره به اینکه مراسم چهارشنبه آخر سال در روستای قروه انجام شد، بیان کرد: با توجه استقبال مردم و ظرفیت این شهرستان مراسم ها و جشنواره های سنتی و آیینی مانند جشنواره آش و انگور، نمایشگاه های صنایع دستی و تور ابهر گردی در طی سال به مناسبت های مختلف اجرا خواهد شد.
باقری ابراز کرد: در حوزه صنایع دستی با هدف ایجاد اشتغال ابتدا باید فرهنگ سازی استفاده از این صنایع را ایجاد و سپس طرح ها را بروز و جوان پسند کرد چرا که بیشترین قشری که از صنایع دستی استفاده می کنند جوانان هستند بنابراین باید رشته های جدید را شناسایی و مهارت آموزی کرد و در این راستا تبدیل روستای درسجین به قطب تولید و تراش سنگ های قیمتی و تزئینی از اهداف آتی این سازمان است.
وی با اشاره به اینکه بقعه پیراحمد زهر نوش بصورت میدان در شهر ابهر واقع شده است، افزود: طرح توسعه فضای موزه باستان شناسی ابهر و تبدیل آن به یک باغ موزه با همکاری شهرداری ابهر برای اجرای مراسم ها مختلف در دستور کار قرار دارد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابهر با اشاره به اینکه ابهر شهری با قدمت بیش از 8 هزار سال است، تاکید کرد: در موزه باستان شناسی ابهر 248 قلم آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخی برای بازدیدعلاقه مندان وجود دارد که این اقلام در نوع خود بی نظیر است اما متاسفانه به علت استقبال نشدن در آستانه تعطیلی قرار داشت که با اجرای برنامه نوروزگاه این موزه بار دیگر مورد توجه مردم قرار گرفت.
باقری با اشاره به اینکه از 27 اسفند 96 تا 7 فروردین جاری، 700 مورد اقامت مسافران نوروزی در این شهرستان به ثبت رسیده است، ابراز کرد: طرح ها و اقدامات مختلفی در راستای خدمت رسانی به مسافران نوروزی در شهرستان ابهر توسط دستگاه های مختلف مانند آموزش و پرورش، سازمان جوانان هلال احمر، اداره اوقاف و امور خیریه و شهرداری ابهر در حال اجرا است.
وی با تقدیر از استقبال پرشور مردم برای بازدید از اماکن تاریخی ابهر، بیان کرد: از مطالبات مردم و مسئولان استقرار دائم راهنما در موزه بود که با توجه به احیای دوباره موزه این خواسته نیز با استقرار راهنما در موزه و مسجد قروه بر طرف شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابهر با قدردانی از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، تصریح کرد: ١٢٠تپه باستانی در شهرستان ابهر شناسایی شده است که از این تعداد 70 تپه به ثبت رسیده و وجود این تپه ها موجب سو استفاده سود جویان و دفینه جویان شده که یگان حفاظت از میراث فرهنگی بصورت مداوم در حال رصد این تپه ها است.
7324/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.