پروین علیجانی روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون انتقال خون این استان با کاهش ذخیره خونی مواجه نیست اما مشارکت شهروندان امکان خدمات رسانی بهینه به گروه های هدف را بیش از گذشته فراهم می کند.
وی یاد آوری کرد: طی بهمن امسال 2 هزار و 598 نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد یک هزار و 729 نفر موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش سه و نیم درصدی را نشان می دهد.
علیچانی افزود: از مجموع مراجعه کنندگان 370 نفر نیز در طرح غربالگری نمونه گیری شدند که معادل 14 درصد از کل را تشکیل می دهد و علاوه بر آن پنج درصد از کل نیز به تعداد 131 نفر پلاکت و پلاسما اهدا کردند.
وی بیان کرد: بر این اساس یکهزار و 264 نفر از مراجعه کنندگان را اهداء کنندگان مستمر تشکیل می دهند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 22 درصدی را نشان می دهد.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: این در حالی است میزان اهدای خون بانوان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 2 درصدی دارد و در این خصوص آگاهسازی و اطلاع رسانی بیش از گذشته اهمیت دارد.
وی اظهار کرد: آمارها از نقش کمرنگ زنان این استان در اهدای خون حکایت دارد و در حالی است که 50 درصد فرآورده های خونی در مراکز درمانی برای این قشر مورد مصرف قرار می گیرد.
علیجانی افزود: از اهدا کنندگان درخواست می شود همانند ماه های گذشته انتقال خون استان را در تامین فرآورده های خونی یاری کنند در این کار خداپسندانه مشارکت داشته و پیشگام باشند.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان زنجان خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند در شهر زنجان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعات هشت تا 18:30 و پنجشنبه ها از ساعت هشت تا 17:30 و در شهرستان ابهر نیز طی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعات هشت تا 11 و با در دست داشتن کارت ملی به مراکز اهدای خون در شهرهای یاد شده مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا ،94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.