به گزارش ایرنا، بافت با ارزش روستایی طرحی است که با شناسایی و ارتقای فضاهای با ارزش، توسعه کالبدی فضا را از طریق حفاظت و احیای ارزشهای فرهنگی، تاریخی و معماری آن به شیوه های مناسب پیگیری می کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان روز شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: روستای درسجین از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر و در فاصله حدود 15 کیلومتری مرکز شهرستان ابهر استقرار یافته است.
سجاد صنعتی منفرد افزود: احیای بافت با ارزش روستای درسجین شهرستان ابهر به عنوان نمونه ی بارز و کامل اجرای طرح هادی با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم و اساسی مناسب سازی محیط روستا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اجرا شده است.
وی اظهار کرد: مناسب سازی محیط روستا برای معلولان نیز به طور ویژه در طراحی و اجرای پروژه ها مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است ،چرا که در تمامی طرح های هادی روستایی مسائل مربوط به مناسب سازی محیطی مورد بررسی قرار گرفته و در تهیه و اجرای طرح های هادی انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: افراد دارای ناتوانی و معلولیت باید حقوق مشابهی برای زندگی همچون دیگر شهروندان داشته باشند و نباید هیچ استثنائی وجود داشته باشد چرا که معلولیت محدودیت نبوده و تجسم اراده است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز ادامه داد: هم اکنون 18 هزار و 920 در بانک اطلاعاتی اداره کل بهزیستی استان به ثبت رسیده که 40 درصد از آن را معلولان روستایی تشکیل می دهد.
فرهاد میرزائی افزود: بر این اساس از سال 87 و با اجرای طرح CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه) 13 هزار و 600 معلول در سطح روسناهای این استان پایش شدند که موارد پس از بررسی در کمیسیون مطرح مراحل قانونی انجام می شود.
وی بیان کرد: روستاهای بدون مانع برای تردد معلولان اقدامی ارزشمند به شمار می رود که علاوه بر تردد راحت گروههای هدف به عبور و مرور بهتر سالمندان نیز منجر می شود.
این مسئول اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته مدیران بهزیستی شهرستانها موظف شدند در هر شهر یک روستا به عنوان نمونه روستای بدون مانع برای تردد را شناسایی و اعلام کنند و این کار با هماهنگی و همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان انجام خواهد گرفت.
وی خاطر نشان کرد: معلولان با مشکلات زیادی مواجه هستند و ارائه خدمات بهینه به این قشر می تواند اثر بخشی بهتری به دنبال داتشه باشد.
به گزارش ایرنا، پیشینه تاریخی روستای درسجین به دوره قبل از اسلام باز می گردد که هسته اولیه در محدوده میانی روستا شکل گرفته است.
وجود آب فراوان در خاک حاصلخیز از دلایل اصلی شکل گیری روستا بوده است و عمده ترین محصول کشاورزی این روستا نیز انگور و گردو است.
طب سرشماری سال 90، این روستا دارای 150 خانوار و 437 نفر جمیعیت را در خود جای داده است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.