به گزارش ایرنا، ایدز بیماری غیر قابل درمانی است که از راه تماس خون یا فراورده های خونی بدن فرد بیمار با خون افراد سالم امکان انتقال دارد.
این ویروس سیستم دفاعی بدن را به شدت ضعیف می‌ کند، تا حدی که بیمار توانایی مقابله با بیماری‌های ساده را نیز ندارد.
از نشانه های اولیه ورود این ویروس به بدن می‌توان به سردرد، تب، گلو درد، خستگی، درد عضلات و مفاصل، تورم غدد لنفاوی و کهیر اشاره کرد.
حدود 75 درصد آلودگی به ویروس ایدز در گروه سنی 20 تا 45 سال اتفاق می افتد، افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی به ویروس ایدز و ابتلا به این بیماری، طول عمر بسیاری از کشورهای جهان را کاهش خواهد داد.
به واقع ایدز به عنوان یک مشکل بهداشتی صرف، به شمار نمی آید، بلکه امروز باید نگاه ها به آن به عنوان یک مسئله اجتماعی و فرهنگی باشد.
این بیماری به خاطر تبعات تحمیلی بالایی که برای فرد مبتلا، خانواده وی و کشور دارد، لازم است همه سازمان های دولتی، غیر دولتی و مردم نهاد در موضوع کنترل و پیشگیری از آن اهتمام و تعامل ویژه ای داشته باشند.
در حال حاضر به خاطر نبود درمان مشخصی برای ایدز، تنها راه مبارزه با آن، پیشگیری از ابتلای به بیماری است.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: تا کنون حدود 33 هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شده اند، اما ارزیابی ها نشان از وجود آمار بیش از 60 هزار نفر است که هنوز اطلاعی از بیماری خود ندارند.
محمود حریری افزود: بیشترین راه انتقال در کشور و استان زنجان از راه اعتیاد تزریقی و ارتباط جنسی است.
وی تاکید کرد: چون برای درمان اعتیاد و پیشگیری از گسترش آن سرمایه گذاری خوبی توسط دولت طی سال های گذشته انجام گرفته، شیوع از این راه تا حدود زیادی کنترل شده و سرعت رشد آن کاهش یافته است.
حریری خاطرنشان کرد: اما به دلیل نداشتن آگاهی، قابل شناسایی نبودن افراد و رعایت نکردن آداب اجتماعی میزان شیوع ایدز از طریق جنسی رو به افزایش است.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: بیماری ایدز وارد دهه سوم شده و جامعه همچنان با مشکلات تازه ای دست و پنجه نرم می کند، در همین رابطه صدای چهارمین موج از بیماری ایدز شنیده می شود.
وی افزود: موج چهارم ایدز تلفیقی از ترزیق مشترک و روابط جنسی ناسالم است و این هشداری برای جامعه به شمار می آید.
حریری افزایش آمار انتقال بیماری از راه جنسی را هشداری برای کشور عنوان و تاکید کرد: گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی که در برخی موارد فقط به خاطر افزایش میل جنسی کنترل نشده در فرد است، یکی از عامل های مهم در این حوزه به شمار می آید.
آگاه سازی و اطلاع رسانی برای جلوگیری از شیوع ایدز در کشور یکی از ضروریات است و هرکس در توان خود باید نسبت به آگاه کردن مردم اقدام کند.
بر اساس برنامه ها و اقدامات انجام شده برای مهار کردن و پیشگیری از بیماری ایدز باید تا سال 2020، بیش از 90 درصد از مبتلایان به این بیماری شناسایی شوند.
بیش از 90 درصد افراد شناسایی شده باید تحت درمان با ثبات و پایدار قرار گیرند و بیش از 90 درصد از مبتلایان به این بیماری باید تحت پوشش درمان قرار گیرند.
خوشبختانه استان زنجان در میزان مبتلایان به ایدز در سه سال گذشته رشد زیادی نسبت به سال های پیش از آن ندارد، چرا که آمار ابتلا تا حدود زیادی ثابت است.
13 تا 19 آذر هفته جهانی ایدز با شعار ' سلامتی حقی برای همه، با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ ای وی ' نام گذاری شده است.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.