حسین امیدمقدم روز سه شنبه در جمع خبرنگاران استان زنجان افزود: موضوع اصلی وضعیت جمعیت استان زنجان پیرشدن نیست، بلکه مساله نحوه توانمندی سازی جمعیت میان سال واقع در سنین 15 تا 64 سال است.
وی یادآورشد: در صورتی که این گروه توانمند شوند، در سنین پیری هم جامعه از گروه پیران توانمند برخوردار خواهد شد.
امیدمقدم اظهار کرد: بر اساس آمار به دست آمده از سرشماری سال 95، 23.92 درصد جمعیت این استان در گروه سنی صفر تا 14 سال قرار دارد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: هم اکنون 69.4 درصد جمعیت این استان در سنین فعالیت 15 تا 64 سال قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بر اساس پیش بینی های انجام شده متناسب با آمار موجود، تا سال 1430، این گروه فعال وارد سن پیری می شوند و از هم اکنون باید برای نیازهای این دوران از جمله خدمات تامین اجتماعی، بهداشتی، بیمه و بازنشستگی برنامه ریزی کافی داشت.
امیدمقدم ادامه داد: طی 60 سال گذشته جمعیت این استان 2.7 برابر شده در حالی که این رقم در سطح کشور به 4.2 برابر می رسد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: در سال 35 جمعیت روستایی این استان در حدود 335 هزار نفر بود و این رقم در سرشماری سال 95 به 346 هزار نفر رسید که نشان دهنده ثبات رشد جمعیت در مناطق روستایی است.
وی علت ثابت ماندن رشد جمعیت روستایی این استان را مهاجرت روستاییان به شهرها، تبدیل روستاها با رشد جمعیت به شهر و پیوستن مناطق روستایی با گسترش شهرها به فضای شهری اعلام کرد.
امیدمقدم تاکید کرد: یکی از دلایل رشد شتاب آور جمعیت شهری این استان هم طی 65 سال گذشته همین اتفاقاتی محسوب می شود که برای مناطق روستایی رخ داده است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.