نزدیک 100 سال حرکتی با رنگ و بوی شیدایی این سرزمین را به مرکزی برای عاشقان برادر نمونه عالم، حضرت عباس ابن علی(ع) تبدیل کرده است.
حرکتی که از همان سال نخست بنا گذاشتن سنگ حسینیه اعظم آغاز شد، مسیر بازار زنجان را پیمود و به حرم امامزاده سیدابراهیم(ع) رسید، اکنون مسیری نزدیک به یک کیلومتر را می پیماید و هر ساله در هشتم محرم به رسم عادت 100 ساله، 100 ها هزار نفر عزادار از سراسر زنجان و ایران و گاه سایر کشورهای جهان، مسیر حسینیه اعظم، تقاطق سبزه میدان – فرودسی، خیابان امام، چهار راه انقلاب و سرانجام حرم امامزاده سید ابراهیم(ع) را با یک شکل و یک نوا و یک رنگ واحد طی می کنند، حرکتی که در سرمای زمستان و گرمای تابستان تعطیل نشده است.
تمام شهر از مسئولان تراز اول تا همان پاکبانان مهربان، خود را از روزهای نخست محرم مهیای استقبال از یوم العباس کرده اند، شهرداری 140 دستگاه اتوبوس برای جابجایی عزاداران پیش بینی کرده، پلیس راهنمایی و رانندگی مسیرهای مناسب برای سهولت تردد خودروها در نظر گرفته و از روزهای قبل طرح ترافیکی یوم العباس را اعلام کرده است.
خبر حرکت عظیم زنجانیان به گوش جهانیان رسیده است و حتی دولتمردان برای حضور در یوم العباس عازم زنجان شده اند، از امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، رحمانی فضلی وزیر کشور، انصاری معاون اداری و استخدامی رئیس جمهور گرفته تا مسافران دیگر شهرها و کشورها، همه برای حضور در کنار زنجانیان و بهره گیری از مراسم یوم العباس عازم زنجان شده اند.
دسته حسینیه اعظم زنجان ساعت 14:30 در حالی که مسیر حرکت مالامال از خیل عزاداران است، حرکت خود را آغاز کرد و شعار ثابت 'هانسی گروهین بیله مولاسی وار، شیعیه لرین حضرت عباسی وار' رنگ و روی شهر را تغییر داد.
همزمان با حرکت دسته، 100 قربانی ائم از گوسفند، گاو شتر در صدقه سری عظمت این حرکت قربانی شدند و خیابان های شهر به گریه نشست.
عزاداری دسته حسینیه زنجان سبک خاص و این سبک هم علت خاصی دارد، این مراسم متعلق به شیرمردی است که پای فرات رفت، با مشک پر بازگشت و برای رساندن این مشک به کاروان حسین(ع) دست های خود را از دست داد، از همین رو در این مراسم دست ها با شعارهایی حماسی بلند می شوند و سینه آسمان می شکافند و اعلام می کنند که فدای صاحب این روز هستند.
هر سال شاه بیتی برای شعارهای دسته انتخاب می شود، یک سال 'یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی، شاه نامردان یاتار یاتماز حسینین پرچیمی'، یک سال هم می شود' عموسینی عزاسیدی، یوم العباسیدی، آجرک الله، بقیه الله'.
بیشترین اسم ثبت شده پسران زنجانی را نام ابوالفضل، شامل می شود، مردم این سرزمین به عشق چنین مردی بزرگ می شوند و زبان می گشایند و به رسم این برادر، شیفته مکتب حسین(ع) می شوند.
دسته حسینیه اعظم زنجان هر سال پر هیاهوتر از سال گذشته برگزار می شود اما دریغ از کوچکترین حادثه ای یا ازدحام آزاردهنده ای، مراسمی با تمام جلال و جبروت و سادگی.
آفتاب به آخرین لحظه های عمر یوم العباس نزدیک می شود و دست ها همچنان سوی آسمان می شتابند و در آخرین دقایق، رنگ دعا برای تعجیل در فرج می گیرند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.