به گزارش ایرنا ، زنان نیمی از جمعیت کشورا تشکیل می دهند و در این میان شناخت و رسیدگی به نیازهای این قشر اهمیت ویژه ای دارد ، چرا که آنها می توانند به عنوان بخشی از نیروی انسانی اثرگذار جامعه در مسیر توسعه و پیشرفت، نقش آفرین باشند.
این در حالی است زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در شرایط گوناگون نقش اثرگذاری داشتند و در صورت ایجاد بسترسازی های لازم می توانند در تعالی و رشد روز افزون پیشگام باشند.
بر این اساس شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از نهادهایی است که می‌تواند زمینه را برای تحقق مطالبات زنان فراهم کنند و در توسعه و برنامه ریزی مدیریت شهری همگام با مردان گام بردارند.
با نگاهی گذرا به شوراهای اول تا چهارم شورای اسلامی شهر زنجان نشان می دهد، که در مجموع 11 نفر از زنان زنجانی به عنوان اعضای شورا حضور داشتند و نباید از این موضوع نیز غافل شد که در دور چهارم شورای اسلامی شهر 2 نفر از زنان شهر نیک پی نیز نقش آفرین بودند.

**اجرای قانون شوراها یادگاری جریان مردم سالاری دینی است
مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا نشانه مردم سالاری دینی است، گفت: این موضوع تمایل حکومت را به اداره مردم توسط خود مردم نشان می دهد.
ماهرخ بلوری افزود: از سوی دیگر تصویب قانون شوراها و اجرای آن یادگاری بزرگ از جریان مردم سالاری در انقلاب اسلامی ایران است.
وی بیان کرد: ازآنجایی در دوران ستم شاهی تمرین دموکراسی در جامعه اتفاق نیفتاده بود و به دلایل گوناگونی که باید در جای خود شرح داده شود ، اکنون در کشورمان چنین تجربه ها و تمرین هایی را آغاز کرده است.
مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان ادامه داد: بر این اساس بروز اتفاقات مختلف در جریان انتخابات و نتایج آن نیز قابل پیش بینی است و اینکه در یک انتخابات به یک تیپ خاصی از زنان رای می دهند و درانتخابات دیگر هیج زنی را انتخاب نمی کنند، نه تنها عجیب نیست بلکه همین گوناگونی در انتخاب تیپهای مختلف مردان نیز می توان مشاهده کرد.
وی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر زنجان می تواند برای پوشش این کاستی ، زنان اندیشمند و صاحب نظر شهر را به مشاوره فراخواند و در هر کدام از کمیسیون ها آنها بدون حق رای شرکت کنند تا در حد امکان نظرات آنان در مصوبات لحاظ شود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون با وضعیت فعلی جامعه که در مسیر توسعه قرار گرفته مشارکت زنان در همه عرصه ها امری انکار ناپذیر بوده و بر این اساس بدون بهره مندی از توان و ظرفیت این سرمایه انسانی گرانبها نمی توان به اهداف مورد نظر که توسعه متوازن و پایدار در شهر زنجان است، دست یافت.

** سهم زنان در دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در دوره چهارم شورای اسلامی استان 123 عضو حضور داشتند که از این تعداد 12 نفر سهم زنان بود.
علی اسدی افزود: در دوره یاد شده، سهم حضور زنان در شوراهای اسلامی شهرهای زنجان، ابهر، نیک پی، به ترتیب سه، 2،،2 نفر و هیدج ، سلطانیه نیز هر کدام یک نفر را به خود اختصاص داده بود.
وی بیان کرد: در شهرهای خرمدره، دندی و زرین آباد نیز سهم حضور زنان در شوراهای اسلامی شهر هر کدام یک نفر بود ومی توان گفت نقش زنان در شورای چهارم در شهرهای بزرگ بیش از شهرهای کوچک بود.
این کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به اصلاح قانون شوراها در سال گذشته تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهرهای تابعه در دوره پنجم 113 نفر اعلام شد که 12 نفر از آنان سهم زنان به خود اختصاص داد.
وی یادآور شد: حضور مردان و زنان در شوراهای اسلامی شهر مبتنی بر کارآیی ، تجربه و توانمندی بوده و تحقق این امر میتواند به ارائه برنامه های جامع در حوزه مدیریت شهری منجر شود.
اسدی اضافه کرد: نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهد و حضور زنان در شورای اسلامی شهر و حتی روستاها می تواند به انعکاس بهتر نیازهای انان منجر شده و نقش اثرگذار تری را ایفا کنند.
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه حضور زنان در توسعه فرهنگی و سیاسی امری مثبت تلقی می شود، گفت : مشارکت فعالانه زنان در عرصه های مختلف به رشد ، بالندگی و پویایی این قشر در جامعه منجر می شود.
مهدی قدیمی افزود: زنان این استان در دوره چهارم شورای اسلامی شهر در شهرهای بزرگتر و در دوره پنجم نیز در برخی شهرهای کمتر توسعه ای یافته مانند ارمغانخانه حضور دارند که این موضوع نشان از توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دلالت دارد.
وی اظهار کرد: متاسفانه زنان در دوره شورای شهر پنجم آنگونه که باید و شاید نتوانستند نقش مهمی داشته باشند و در این میان شهروندان در دوره تبلیغات شوراها نیز با انبوهی از عکس های فتوشاپ مواجه شدند و این روند از سوی شهروندان استقبال نشد.
این جامعه شناس ادامه داد: متاسفانه با نگاهی گذرا به فعالیت های زنان در دوره های گذشته شورا عملکرد این قشر در شهر زنجان چندان رضایتبخش نبوده و به نحوی با چالش هایی مواجه شدند.
وی بیان کرد: بر این اساس زنان در شوراهای اسلامی شهر عملکرد مثبتی نداشتند و نتوانستد به انتظارات این بخش پاسخگو باشند و مشکلاتی را به همراه داشته است.
قدیمی خاطر نشان کرد: پیش بینی ها نشان می دهد حضور زنان در شهرهای کوچک در مقایسه با شهرهای بزرگ روند روبه رشدی داشته باشد و در این میان ایجاد بسترهای لازم می تواند چشم اندار بهتری را برای حضور این قشر در جامعه ترسیم کند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.