به گزارش ایرنا، جواد رحمتی شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان افزود: وجود بافت های ناکارآمد شهری، نمود فعالیت های انجام گرفته در گذشته و به نوعی کم کاری مجموعه ای بوده که حاشیه نشینی و مهاجرت را بوجود آورده است.
وی یاد آوری کرد: مقوله مهاجرت موضوع مهمی است و باید به آن توجه ویژه ای می شد و هم اکنون مسائلی در این بخش مطرح می شود که بیشتر سطحی نگری است.
رحمتی افزود: مهاجرت به نوبه خود حاشیه نشینی در شهرها را دامن زده و در این میان همه ارگان ها را نیز به نوعی درگیر کرده است و حتی عملکرد دستگاه های متولی امر نتوانسته از این عامل پیشگیری کند و هنوز هم قوانینی تصویب می شود که به این موضوع کمک می کند.
وی بیان کرد: وقتی اشتغال و معیشت در روستاهایی که در آن بالقوه تمایل به مهاجرت وجود دارد، برطرف نمی شود این مهم به مهاجرت آنها به شهرها منجر می شود.
معاون عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: بر این اساس مزیت نسبی باید در بافتهای فرسوده ایجاد شود و این در حالی است که با انجام اقداماتی هویت را در این بافتها از بین می بریم و نگاهی که به احیا و باز آفرینی وجود دارد بیشتر کالبدی بوده و به هیچ عنوان به فکر مسائل دیگر نیستیم.
وی یادآوری کرد: می توان با ایجاد اقداماتی در بافت های تاریخی و با حفظ ارزشها و سنتهای گذشته آن را برای مردم قابل زندگی کرد و اغلب مردم تمایل دارند که در سکونتگاه های قدیمی زندگی کنند و متاسفانه کارهایی در این بافتها انجام می گیرد که قابل انتقاد است.
معاون عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: برخوردهای که در بافت های فرسوده انجام می شود اشتباه بوده که به عنوان مثال حسینیه اعظم زنجان هویت و معماری شهرسازی داشت که با انجام کارهایی بهم خورده است.
وی اظهار کرد: احیای زندگی در بافت های سنتی موجب جذب گردشگر نیز می شود که به این موضوع باید توجه کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: با ادغام وزارت راه و شهرسازی موضوع مسکن و شهرسازی مغفول ماند و هم اکنون با وقفه ای که پیش آمده باید به این موضوع توجه ویژه ای کرد.
شهرام طهماسبی افزوذ: بر این اساس در بحث مسکن فقط بحث ساخت نباشد و باید در بافت شهری و بافت اقتصادی شهر دیده شود و شهر سازی نیز باید طوری طراحی شود که این ناکار آمدی جبران شود.
طهماسبی خاطرنشان کرد: متاسفانه برای خلق ارزش در تمامی حوزه ها مشکل وجود دارد و این فقط به بحث شهرسازی اختصاص ندارد.

*** 1633 مورد تسهیلات بافت فرسوده در استان زنجان پرداخت شد
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز گفت: طی بازه زمانی 93 تا 95 یکهزار و 633 مورد تسهیلات برای بافت فرسوده این استان پرداخت شده است.
کلیم اله وثوقی افزود: مطالعات بافت فرسوده در چهار شهر، زنجان، ابهر ، خرمدره و قیدار انجام گرفته و مساحت و جمعیت آن بر اساس سال 90 بوده که از 6 هزار و 170 هکتار مساحت شهر زنجان 511 هکتار بافت فرسوده بوده که این میزان نسبت به کل بافت شهری، 28.8 درصد است.
وی اظهار کرد: ابهر دارای یکهزار و 588 هکتار بافت شهری است، که از این میزان، 83 هکتار شامل بافت فرسوده است و این میزان بافت نسبت به مساحت 5.23 درصد و نسبت جمعیت ساکن آن 20 درصد است.
وثوقی افزود: شهر خرمدره نیز دارای یک هزار و 55 هکتار مساحت شهری است که 74 هکتار بافت فرسوده دارد و 7.5 درصد بافت این شهر فرسوده است و 19 درصد جمعیت شهر در این بافت ساکن هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: مساحت شهر قیدار نیز 410 هکتار است و از این میزان، 27 هکتار دارای بافت فرسوده مطالعه شده است که 13 درصد جمعیت شهر در این بافت ساکن هستند.
وثوقی افزود: در شهر زنجان هفت محله ناکارآمد شهری شناسایی شده و مساحت مناطق، جمعیت و اولویت های آن مشخص شده است.
وی خاطرنشان کرد: پنج بافت ناکارآمد شهری در زنجان تعریف شده و متناسب با آن نیز برنامه ها و اقداماتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.