بررسی این قلب ها و مغزهای متفکر در نهادهای دیگر به کنار، امروزه نهاد ورزش به شدت از داشتن چنین نیروهای محرک و حیاتی، در رنج و فقر است، تلویزیون هنوز هم "جعبه ی جادو" است؛ اما نه به این دلیل ابتدایی و شگفت انگیز که آدم ها و تصاویر، درسته درون آن جای می گیرند و حرکت می کنند. نه!، امروز این "جعبه" که دیگر چندان هم جعبه نیست، می تواند به بهترین شکل جادو کند، جادویی زیرکانه و در عین حال، منطقی و جایی که دقیقا باید بحث ها و نظریه های مهم، تبیین و تفسیر شوند و مشکلات ساختاری و مدیریتی بررسی و راهکار های لازم ارائه گردد .
برنامه سیمای ورزش عنوان برنامه ای است که از سیمای مرکززنجان به مدت75 دقیقه به صورت زنده تولید و پخش می شود. این برنامه پنج شنبه ها با هدف کمک به ورزش همگانی، ورزش بانوان، تجلیل از قهرمانان استان و بهبود توسعه زیر ساخت و رفع تنگناهای ورزش استان بعد از خبر ساعت ۲۲ از شبکه استانی اشراق پخش می شود.
دعوت از کارشناسان رشته های مختلف ورزشی و به ظاهر بحث وتبادل نظر در خصوص عملکرد دستگاه تربیت بدنی استان، هیئت های ورزشی و ارائه راهکارهای عملی و علمی در جهت پیشرفت ورزش استان زنجان، معرفی قهرمانان ورزشی فعال در شهرستان های مختلف استان و تهیه گزارش از روند ورزش در مرکز استان و شهرهای مختلف آن، پخش گزارش ورزشی ، بررسی و اعلام نتایج مسابقات مختلف ورزشی با حضور کارشناسان و هیئت های ورزشی استان و پرداختن به ورزش های سنتی قسمت های دیگر برنامه را شامل می شود؛ اما در عمل متاسفانه تریبونی برای برخی اشخاص و تمجید از هیات هایی پر از ایراد و اشکال است، جایی که دقیقا باید بحث ها و نظریه های مهم ، تبیین و تفسیر شوند و مشکلات ساختاری و مدیریتی ورزش مورد بررسی و راهکار های لازم مثل خونی در رگ های خشکیده ی تربیت بدنی جاری، خود تبدیل به مکانی برای حلقه های تعریف و تمجید و تریبون عده ای خاص گشته است .
متاسفانه شاهد آن هستیم که همانند ویترینی که ورزش و رشته خاص ورزشی استان آراسته شده مقابل بیننده قرار می گیرد.
برنامه ای که در آن همیشه رد پای چند کارشناس خاص آن هم کارشناسانی که در یک یا دو رشته ورزشی بیشتر حضور دارند ، بنده به شخصه بندرت مشاهده کرده ام که یک استاد دانشگاهی که حوزه ی تخصص آن مدیریت ورزشی باشد، به عنوان کارشناس در این برنامه حضور داشته باشد.
اصلا شاید تهیه کننده و مجری محترم این برنامه که همیشه با شوخی ها و رفتارهای غیرعادی و سیمای کاملا ورزشکار بودن خود که بیشتر خود را کارشناس و متخصص تربیت بدنی و همه رشته های ورزشی می داند و احتمالا به غیر از ایشان فرد توانمندی در حوضه رسانه و ورزش کسی نیست، جز چند نفر هیچ
کار شناسی را نمی شناسند.
باور کنید هر سازمانی نیاز به چندین متخصص تربیت بدنی دارد و باید در برنامه ریزی های استخدامی لحاظ شود خلاصه برنامه سیمای ورزش هر هفته طبق قالب همیشگی و یکنواخت شروع می شود کمی گزارش و کمی گفتگو با ورزشکاران و بعد به جای چالش کشیدن ورزش و مطرح کردن مشکلات برنامه طوری پیش می رود که به تریبونی برای تبلیغ رشته یا مدیریت مورد نظر تبدیل می شود که متاسفانه هیچ باری از مشکلا ت ورزش برنمی دارند.
در کشورهای پیشرفته رسانه ها برای انعکاس رویدادها با فدراسیون ها و سازمان های مربوطه قرارداد بسته و هزینه های لازم را به فدراسیون ها پرداخت می کنند؛ اما در کشور ما کاملا برعکس است .در حالی که می شود با پخش زنده مسابقات ورزشی شور و نشاط اجتماعی را در جامعه گسترش داد که با هیچ برنامه تخصصی نمی توان چنین کاری کرد.
صداو سیمای استان باید بداند که پیشرفت در ورزش از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه استان و کشور است. صداو سیما باید تلاش کند تا ورزش را به شکلی حرفه‌ای و زیبا به مخاطبان خود عرضه کند؛ چرا که اعتقاد داریم توجه به ورزش توسط رسانه و مردم، نشانگر پیشرفت و ارتقای زندگی افراد جامعه است.
توجه به ابعاد مختلف ورزش و بخصوص بعد فرهنگی و قهرمانی آن توسط رسانه تأثیرات زیادی بر روند زندگی مردم و الگو‌دهی مناسب به آنها خواهد داشت، لذا سیمای زنجان باید حامی ورزش و ورزشکاران باشد و در انعکاس مشکلات آنان از هیچ کوششی فرو گذاری نکند.
همچین یک ایراد وارد دیگر بر صدا و سیما تبعیض در بین شهرستان ها است که در برخی موارد اصلا برخی شهرها در برنامه های صدا و سیما مطرح نیستند و این ایراد واردی است که سیمای ورزش استان باید به آن رسیدگی نماید .
البته ورزشکاران آنها قهرمانان ملی هستند و به جامعه تعلق دارند، لذا وظیفه سیمای استان است که به آنها بپردازد و با معرفی دقیق قهرمانان و زندگی‌شان الگوهای خوبی را به جوانان معرفی کند. سیمای استان باید بداند که امر به ورزش امر به معروف است و نباید از آن غفلت شود.
ترویج ورزش‌های همگانی:
نقش ورزش در سلامتی جسم و روان انسان‌ها بسیار مورد بی مهری قرار گرفته است. برای مقابله با عوارض شهرنشینی که بعضا سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، توجه به ورزش و بخصوص ورزش‌های همگانی از سوی سیمای استان لازم و ضروری است و باید سیمای استان به آن اهتمام ورزد.
همچنین باید از اداره کل ورزش استان بخواهد که اگر طرح‌هایی را در این ‌خصوص دارد، به رسانه اعلام کند تا با پرداختن مناسب به آنها، سلامت جامعه تضمین شود.که متاسفانه هیچ گامی در این مورد برداشته نمی شود رشد، پیشرفت و همگانی شدن ورزش در یک جامعه جزو مؤلفه‌های قدرت آن جامعه محسوب می‌شود و چون ملت ایران ملتی قوی، با هوش و با استعداد و از توانمندی‌های بالایی برخوردار است، در حوزه ورزش نیز موفقیت‌های بسیاری را کسب خواهد کرد.
تکریم قهرمانان عرصه‌های ورزش:
مقوله ورزش در رسانه از اولویت‌های اساسی رسانه باید باشد ، سیمای استان به جای برنامه های بی هدف باید تلاش کند تا از طریق ورزش و توجه به آن نشاط اجتماعی را افزایش دهد و به همین دلیل به زیبایی‌ها و مؤلفه‌های افتخار‌آمیز ورزش توجه ویژه نشان دهد.
بی توجهی رسانه به مسابقات استانی و ملی در استان قابل قبول نیست :
توجه به ورزش در ایجاد نشاط جامعه تأثیرگذار است. اگر به ورزش به عنوان یک مقوله فرهنگی و اجتماعی نگریسته شود، پخش ، مسابقات رشته های مختلف ورزشی فرصت مناسبی برای ایجاد نشاط و روحیه در سطح استان و ملی است.
با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص ایجاد شرایط نشاط جسمانی از طریق ورزش در جامعه، صدا و سیمای استان باید در برنامه های خود زمان بیشتری را به این امر اختصاص دهد.
ورزش متعلق به کل جامعه است و توجه به آن باعث سربلندی استان و کشور می‌شود. امروزه قدرت‌های بزرگ به‌دنبال این هستند که در حوزه ورزش موفقیت‌های زیادی کسب کنند و ما نیز نباید در این عرصه کم‌رنگ حاضر شویم.
باید از رسانه استانی که توجه ویژه‌ای به امر ورزش نشان نمی‌دهد، خواست تا در این امر مهم گام های بیشتری بردارد؛ چرا که این توجه، نشاط بیشتری را در جامعه پدید می‌آورد. باید رسانه ملی با استفاده از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مسابقات ورزشی (استانی،ملی،بین المللی) را با تلاش شبانه ‌روزی انعکاس دهند ، حتی از این بستر می توان تمام مشکلات ورزش و اختلافات بین هیات های ورزشی را نیز حل نماید .

انعکاس روحیه پهلوانی ورزشکاران
تکریم قهرمانان عرصه‌های ورزش از وظایف اصلی صدا و سیمای استان است. قهرمانی صرفا کسب مدال طلا نیست، بلکه داشتن روحیه پهلوانی و جوانمردی است که ورزشکاران ما از آن برخوردارند.
صدا و سیمای استان باید در پیام‌های رسانه آنها را بخوبی انعکاس دهد تا از این طریق الگوهای خوبی را به جوانان معرفی کنیم.

*دانشجوی دکتری مدیریت تربیت بدنی و مدرس دانشگاه

 

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 727777
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.