رباب شبخیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال شیوع آفت زنگ گندم در مزارع این استان احتمال می رود.
وی یادآورشد: مشاهده آثار این آفت در استان های همجوار و غربی کشور گزارش شده است.
شبخیز با بیان اینکه تا کنون اثری از این آفت در مزارع زنجان مشاهده نشده است، اظهار کرد: پایش ها شروع شده و با توجه به وجود هوای مرطوب و خنک، احتمال بروز و شیوع این آفت در مزارع گندم وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشاورزان به محض اعلام شبکه های مراقبت، باید اقدام به کانون کوبی و استفاده از ابزارهای مقابله ای کنند.
وی تاکید کرد: چه در مورد سن و چه زنگ گندم، تعلل معنا ندارد و کشاورزان حتی یک روز هم نباید اجرای توصیه های کارشناسان شبکه مراقبت را عقب بیندازند.
سه نوع بیماری زنگ به نامهای زنگ ساقه، زنگ برگ و زنگ خطی در گندم به وقوع می‌پیوندد، جوش ها و لکه‌هایی که خشک و پودری است به رنگ های زرد، قرمز و سیاه بوده و اندازه آنها روی ارقام مختلف، در درجات حرارتی، رطوبتی و نژادی متفاوت است.
اپیدمی زنگ قبل از گل یا حین آن موقع اتفاق می‌افتد و آلودگی خوشه زیان فراوانی به بار می‌آورد. زیان زنگها علاوه بر کاهش محصول، ارزش علوفه را نیز تقلیل داده و گیاه را نسبت به شرایط نامساعد زمستان و ابتلا به سایر بیماری ها آسیب‌پذیر می‌کند، از قدرت رشد گیاه و ریشه‌زایی آن می‌کاهد و گاهی می‌تواند برای دامها نیز سمی باشد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.