‎شهرام طهماسبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هشت سال تسلط تفکر ضد توسعه ای منجر به فروپاشی نظام برنامه ریزی شده و متاسفانه دیدگاه های غیرحرفه ای و فرآیندهای غلطی را جایگزین کرده که اصلاح آن نیازمند عزمی راسخ و تلاشی توان فرساست.
‎وی یادآورشد: بزرگترین خسارت این فرآیند این است که کارشناسان را که باید مخزن فکر و ایده و منبع نیرو و فعالیت باشند، منفعل و ناکارا کرده است.
‎طهماسبی اظهار کرد: حذف کارشناسان و فکر کارشناسی از چرخه تصمیم ها به ویژه در حوزه برنامه ریزی و توسعه از عمده ترین آسیب های وارد شده به نظام برنامه ریزی کشور و در پی آن آثار مخرب مشهود در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور است.
‎رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: این فرایند انشاالله با کمک و همراهی مدیران و هدایت استاندار در این استان اصلاح خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا کارشناسان جایگاه واقعی و ارزنده خود را بازیابند.
‎وی خاطر نشان کرد: برخی به اشتباه بر این باورند که توسعه از طریق تزریق منابع مالی و افزایش در حجم بودجه رخ خواهد داد.
‎طهماسبی ادامه داد: اگر این گونه بود درآمدهای رویایی دهه 1350 و درآمدهای پر حجم دولت های نهم و دهم باید کشور را به توسعه می رساند، اما مشاهده کردیم که با پمپاژ آن منابع عظیم نه فقط به توسعه نرسیدیم بلکه آن حجم بی سابقه درآمدی حتی رشد اقتصادی را نیز در پی نداشت و متاسفانه رویکردهای خارج از منطق اقتصاد، کشور را با رشد منفی 6.8 مواجه کرد و رکود اقتصادی فعلی که نابسامانی کسب و کارها و تنگناهای ساختاری در معیشت مردم را نیز در پی داشته نتیجه ملموس آن است.
‎رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: در کنار آموزشی که لازم است به نیروی انسانی با انگیزه ارایه شود، کشور نیاز به استقرار سیستم و نظام برنامه ریزی دارد.
‎وی اضافه کرد: در صورت جایگزینی چنین نظامی است که کشور و یا استان برای حرکت های توسعه ای خود به جای اشخاص با تفکرات کارشناسی، سیستم های تصمیم گیری و قواعد برنامه ای اداره شده و با تغییر مسئولان، از مسیر خود خارج نخواهد شد.
‎در دولت نهم، موضوع حذف سازمان برنامه و بودجه و ادغام آن با نهاد ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت و کشور هشت سال از حضور و فعالیت این سازمان بی بهره بود.
‎با تلاش دولت یازدهم سازمان برنامه و بودجه از سال 1393 فعالیت خود را آغاز و سازمان های استانی نیز فعالیت خود را دوباره شروع کردند. در حالی که هم به لحاظ ساختار نیروی انسانی و هم تغییرات اساسی در فرایندها و پیچیدگی بی منطق اقدامات و همچنین ناکارآمدی عملکردی با چالش های اساسی مواجه بودند.
3001
خبرنگار: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.