محمد تهرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران زنجان افزود: سال زراعی گذشته از نظر رشد گندم، شرایط محیطی به نوعی بود که در بسیاری از مزارع کشور عملکرد به میزان مورد انتظار حاصل شد.
وی یادآورشد: با تمهیداتی باید بتوان عملکرد گندم را با وجود بارش کمتر در سال آبی جاری، پایدار کرد و بار دیگر به خودکفایی در تولید این محصول رسید.
تهرانی اظهار کرد: برای افزایش پایداری باید تمهیداتی برای ارتقای تاب آوری گیاه در نظر داشت تا با شرایط نا مساعد محیطی هم بتوان به عملکرد قابل قبول دست یافت.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: در زنجان امسال 40 درصد از بارش های سال گذشته را داشتیم و مقداری هم با مشکلات کاهش دما یا سرمازدگی مواجه بودیم، برای همین هم باید تمهیدات مورد نیاز را به کار بست تا به عملکرد خوب رسید.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از نهاده ها و محرک های رشد از جمله راهکارهای افزایش عملکرد گیاه است.
تهرانی ادامه داد: استفاده از برخی عناصر غذایی می تواند جزء راهکارهایی باشد که باید در توصیه های تغذیه ای کارشناسان به کشاورزان مد نظر قرار گیرد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: هنگام سرما زدگی محصول در عمل نمی توان اقدامی کرد و باید همه کارها را در مرحله پیشگیری انجام داد.
وی اضافه کرد: بسیاری از ترکیبات از جمله پتاسیم، بالا بردن سطوح عناصر قلیایی در خاک و گیاه و استفاده از برخی مواد که مقابله کننده با تنش ها مثل اسیدهای آمینه و جلبک ها و کودهای حاوی جلبک ها می توانند به صورت محلول پاشی یا مصرف خاکی به گیاه کمک کنند که به سیستم اولیه برگردد.
تهرانی ابراز کرد: اگر کود را مصرف نکنیم، نباید انتظار عملکردی داشته باشیم، کشاورزان به طور معمول از این کود استفاده می کنند اما از مقدار بهینه فاصله دارد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکید بر این است که باید از این کودها به شکل بهینه استفاده کرد، در این صورت می توانیم شاهد 20 تا 30 درصد افزایش بهره وری باشیم.
وی افزود: به حتم افزایش عملکرد عناصر در دانه ها را هم خواهیم داشت و به افزایش سطح سلامت جامعه هم کمک خواهیم کرد.
تهرانی یادآورشد: همه کشورها دچار بحران های کم آبی یا پر آبی می شوند و این قسمتی از طبیعت محسوب می شود، آنچه که باید به آن توجه کرد، این است که برای مقابله با این تنش ها چه اقدام و تدابیر لازم را داشته باشیم و توصیه کارشناسی را به کار گیریم.
با کاهش بارندگی و سرمای شدید اوایل پاییز امسال، کشاورزان زنجانی موفق به کاشت گندم دیم نشده اند، از همین رو جهاد کشاورزی برای جبران کاهش عملکرد گندم برای سال آتی، اقدام به برگزاری همایش علمی با محوریت تاب آوری گندم کرد و در آن موضوع مقابله با این بحران را با کارشناسان ترویج مطرح ساخت.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.