این روزها خسارت های ناشی از کرونا، دامن گیر هر صنف و قشری شده است. در این میان مطبوعاتی ها اما رنج های مضاعفی را متحمل می شوند چرا که آنان پیش از شیوع کرونا نیز با مشکلات متعددی از قبیل بیمه فعالان رسانه ای، کم بودن حقوق و مزایا و مسائل ناشی از گرانی افسار گسیخته کاغذ، دست و پنجه نرم می کردند.

با وجود نقش حیاتی رسانه ها و اطلاع رسانی در دنیای امروز، اما گویا توجه به مسائل این حوزه در کشور همواره قربانی اولویت بندی های بوده است که منشاء آن جدی نگرفتن حیات رسانه ها و دغدغه های فعالان رسانه ای است.

مشکلات معیشتی خبرنگاران و فعالان رسانه ها به یک قصه پُر غصه تکراری بدل شده است و حالا که به واسطه تعطیلی طولانی مدت رسانه های چاپی و مشکلات تلنبار شده روی هم، عده ای حتی ممکن است از کار بیکار شوند و در این میان صدای کسانی که هموراه صدای مشکلات مردم بوده اند، چنان که باید شنیده نمی شود.

مدیرخانه مطبوعات استان زنجان می گوید: کرونا همچون خیلی از موارد متعدد، فعالیت رسانه های چاپی را هم فلج کرده است ولی با این وجود، رسانه ای ها از زمان شیوع کرونا، پا به پای کادر درمان در امر اطلاع رسانی حضور داشته و دارند و با وجود مشکلات در انتشار رسانه های چاپی، از طریق خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری و فضای مجازی نقش خود را در مدیریت بحران کرونا ایفا می کنند.

یوسف ناصری در خصوص تعطیلی فعالیت رسانه های چاپی در استان طی روزهای شیوع کرونا، اظهار می کند: در واقع ما از ابتدای اسفند سال گذشته تا کنون، فعلا به غیر از انتشار روزنامه ها، شاهد انتشار نشریات نبودیم، البته در روزهای پایانی هر سال تا پایان تعطیلات نوروزی به طور معمول، نشریات منتشر نمی شدند ولی این عدم انتشار به دلیل شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه اتفاق افتاد و بعد از تعطیلات نوروزی هم ادامه داشت.

وی می افزاید: در مقطعی هم البته اعلام شد که به دلیل مقابله با شیوع کرونا، نشریات منتشر نشوند و چاپخانه ها جزو صنوفی بودند که باید فعالیتشان تعطیل می شد ولی از چند روز اخیر این ممنوعیت برداشته شده و امیدواریم شاهد انتشار دوباره نشریات باشیم.

ناصری با بیان اینکه به هر حال در اثر کرونا و پیامدهای آنان فعالان حوزه مطبوعات هم متضرر شده اند، می گوید: دولت اعلام کرده است که از اول اسفند سال ۹۸ بیمه بیکاری به شاغلان رسانه ها تعلق می گیرد که این اقدام خوبی است و علاوه بر مزیت حمایت از بیکاران، صاحبان ومدیران رسانه ها هم مجبور نیستند در این ایام که شاغلان از بیمه بیکاری استفاده می کنند، هزینه بیمه برای آنان پرداخت کنند.

وی خاطرنشان می کند: البته این قید در خصوص حمایت از بیکاران در اثر کرونا آورده شده است که کارفرما حق ندارد، پس از پایان دوره بیکاری، شاغلان را اخراج کند ولی در جاهایی ممکن است شیرازه کار چنان از هم گسیخته شده باشد که حتی قطع همکاری هم اتفاق بیفتد.

ناصری ادامه می دهد: آن طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده برای جبران خسارات اصحاب فرهنک و هنر تمهیداتی در نظرگرفته شده ولی فعلا جزییات آن مشخص نیست ولی امیدواریم که این نوع اقدامات بتواند مشکل اصحاب فرهنگ و هنر به ویژه فعالان عرصه مطبوعات را رفع کند.

وی به لزوم اختصاص تسهیلات کم بهره برای رسانه ها و مطبوعات تاکید کرده و می گوید: رکود ناشی از کرونا دامن نشریات و مطبوعات را هم گرفته و این معضل تنها منحصربه حوزه تولید و صنعت نیست و لازم است این موضوع به موازات رسیدگی به دیگر حوزه ها، مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرمسوؤل رزونامه "زنگان امروز" هم پیرامون مشکلات پیش روی مطبوعات در این روزها، می گوید: روزنامه ها در چاپخانه هایی که از کاغذ رول استفاده می کنند، چاپ می شود ‌و پراکندگی این چاپخانه ها در سطح کشور به صورتی است که هر چند استان را یک چاپخانه پوشش می دهد، برای نمونه از مجموع استان های شمال(گیلان) شمال غرب و غرب کشور (لرستان، کرمانشاه، کردستان و همدان) فقط همدان چاپخانه رول دارد و روزنامه های استان های یاد شده باید در همدان یا تهران به چاپ برسند، همین عامل باعث شد که از اسفند ماه گذشته تا کنون که رفت و آمدها محدود و اتوبوس های مسافری متوقف شد، نقل و انتقال روزنامه ها با مشکل جدی مواجه و گاهی به ناچار از  آژانس های سواری استفاده شد که نرخ حمل و نقل را تا ۱۰ برابر افزایش می داد.

مصطفی ارفعی ادامه می دهد: مشکل بعدی توزیع روزنامه در داخل استان و شهر بود که هم محدودیت آمد و شد و هم  امتناع موزع ها سبب بالا رفتن نرخ توزیع می شد؛ از طرفی فروش روزنامه ها در دکه ها  ۹۰ تا ۰۰  درصد کاهش یافت و به جهت تعطیلی برخی  دکه ها امکان فروش هم میسر نشد.

وی می افزاید: این مسائل در اشتراک روزنامه هم تاثیر گذاشت و برخی مشتریان از ترس کرونا و آلوده بودن روزنامه ها از ادامه اشتراک صرف نظر کردند، تعطیلی اداره ها و مشکلات پیش آمده، باعث کاهش آگهی های دولتی به عنوان مهمترین منبع درآمدی روزنامه ها در استان زنجان شد.

مدیرمسوؤل رزونامه "زنگان امروز" می گوید: از آنجا که روزنامه های استان روزانه و مرتب منتشر شده، تحمیل هزینه های کمرشکن گفته شده همراه با کاهش درآمد حاصل از فروش، اشتراک و آگهی ضرر و زیان فراوانی را به همراه داشت.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هم در خصوص خسارت های وارد شده بر مطبوعات و فعالان مطبوعاتی در اثر شیوع کرونا، می گوید: بر اساس دستورالعملی که از مرکز ابلاغ شده، برآوردی از خسارت ها در حوزه فرهنگ و هنر در استان انجام شده که مطبوعات نیز جزوی از آن است.

ابراهیم قاسمی با بیان اینکه مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر دریغ نمی کند، می افزاید: همه شاهد بودند که با وجود تعطیلی رسانه های چاپی، اطلاع رسانی در کشور تعطیل نشد و این برخاسته از حس مسئولیت اصحاب رسانه در همراهی برای مهار کرونا است به طوری که اکنون شهروندان در نتیجه فعالیت های مجاهدانه اصحاب رسانه، اخبار و اطلاعات خود را از رسانه های رسمی و شناسنامه دار دریافت می کند.

گفتنی است در زمان حاضر ۸۵ رسانه در استان زنجان مجوز فعالیت دارند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.