دریافت 50 MB

به گزارش خبرنگار مهر، گنبد تاریخی و عظیم سلطانیه در نوروز ۹۸ زوایای جدیدی از عظمت و شکوه خود را به نمایش گذاشته و با کنار رفتن لایه‌ای که چهل سال پیش بر روی زیبایی‌هایش کشیده شده بود پذیرای گردشگران نوروزی و علاقه‌مندان به معماری ایرانی اسلامی است.

گنبد تاریخی سلطانیه آغاز یک نهضت معماری است و نقوش زیبای نمای داخلی گنبد عظیم سلطانیه بعد از چهل سال رونمایی شده است یکی از شاخص‌های اصلی گنبد سلطانیه، آرایه‌های وابسته به معماری بنا است. این آرایه‌ها باعث شده است که گنبد سلطانیه به موزه زنده هنرهای سنتی ایران و هنرهای وابسته به معماری تبدیل شود.

اینجا تجلی‌گاه هنر و معماری اصیل ایرانی و اسلامی است، هنری برگرفته از فرهنگ و تمدن ایرانی و آمیخته با آرایه‌های بی‌بدیل معماری اسلامی، نقوشی که زندگی را می‌توان در زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش به عینه دید. اینجا گنبد عظیم و تاریخی سلطانیه است.

تلفیقی زیبا از کاشی و آجر، بنایی باشکوه قامت افراشته در دامن چمن تاریخی سلطانیه و عظیم‌ترین گنبد آجری جهان است که استوار و مستحکم خودنمایی می‌کند تا بار دیگر هنر و معماری اسلامی- ایرانی را به رخ تماشاگران خود بکشاند.

گنبد سلطانیه آغاز یک نهضت معماری است. انواع هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی در ساخت گنبد عظیم سلطانیه به‌کاررفته به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد این اثر آئینه تمام نمای معماری و هنر ایرانی و اسلامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1391430
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.