رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان روز شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود: هر یک از دستگاه‌ها سهمی در مبارزه با بیماری کرونا و کاهش شیوع آن دارند که مرکز کارشناسان نیز آمادگی دارد تا خدمات مورد نیاز را به مجموعه بهداشت و درمان استان ارائه دهد تا هر چه سریعتر بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

سیدمحسن صفوی با بیان اینکه اتفاقات مهمی در یک سال گذشته در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افتاده است، گفت: تمهیدات برگزاری آزمون جذب کارشناس رسمی و ارتقای جایگاه کارشناسان رسمی و وکلا، یکی از اقدامات است زیرا این گروه، بیشترین ارتباط را با محاکم قضایی دارند.

وی اظهار داشت: اقدام و دستاورد مهم بعدی که در لایحه دائمی کردن قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در مجلس شورای اسلامی رسید، تثبیت جایگاه مراکز استانی به عنوان یک موسسه خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار خدمات عمومی بود چرا که مراکز کارشناسان رسمی در گذشته از جایگاه قانونی برخوردار نبودند اما اکنون جایگاه مستقل دارند.

صفوی خاطرنشان کرد: یکی دگیر از اقدامات مهم، عقد تفاهمنامه مرکز با سازمان تامین اجتماعی برای عضویت کارشناسان در صندوق بیمه بود.

وی افزود: مهمترین ویژگی این تفاهمنامه این بود که سوابق گذشته تمام وکلا و کارشناسان رسمی، قابلیت پرداخت حق بیمه بدون جریمه را دارد.

رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان گفت: مرکز وکلا و مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان، ۲ مرکز مستقل بوده و برای تسهیل ارائه خدمات به مردم و کاهش شمار پرونده‌های ورودی در محاکم تلاش می‌کنند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در مجموع بالغ بر ۵۵۰ نفر، عضو مرکز وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان عضویت داشته که ۲۷۲ نفر عضو مرکز کارشناسان رسمی دادگستری هستند.

صفوی با اشاره به روند صعوی افزایش شمار کارشناسان رسمی دادگستری در زنجان، گفت: استان زنجان در سال ۸۰ با ۹۳۳ هزار نفر جمعیت در مجموع دارای پنج کارشناس رسمی بود که این میزان در سال ۹۵ با یک میلیون و ۵۷ هزار نفر جمعیت به ۵۲۶ نفر رسیده است.

وی افزود: از سال ۸۰ تا ۹۸ جمعیت استان زنجان ۱.۶ درصد رشد داشته اما شمار کارشناسان ۱۱۵ برابر شده است.

صفوی اظهار داشت: در سال ۸۰ به ازای هر ۱۸۶ هزار نفر جمعیت استان، یک کارشناس وجود داشت در حالی که امسال به ازای هر یک هزار و ۸۸۰ نفر، یک نفر کارشناس وجود دارد.

وی در خصوص تفاوت کانون وکلا و مرکز وکلا، خاطرنشان کرد: کانون وکلا نیز موازی با مرکز وکلا، فعالیت کرده و هر ۲ خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

صفوی با بیان اینکه به دلیل بالا بودن حجم پرونده‌های قضایی، باز هم کمبود کارشناس داریم، ادامه داد: در این راستا آزمون جذب کارشناس رسمی توسط مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه در خرداد سال آینده برگزار خواهد شد که مقدمات آن در حال اجرا است.

رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان با اشاره به جایگاه کارشناس رسمی دادگستری، گفت: کارشناس رسمی طبق قانون به فردی اتلاق می‌شود که در رشته و تخصص مورد فعالیت خود، خبره بوده و از تمام جوانب موضوع آگاه است و می‌تواند در پرونده‌های قضایی و خدمات مورد نیاز دستگاه‌های دولتی، اظهارنظر کند.

وی اظهار داشت: قاضی، یک فرد حقوقی بوده که اطلاعی در خصوص مسائل فنی پرونده ندارد و از اظهارنظر کارشناسان رسمی برای صدور رای، استفاده می‌کند.

صفوی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد آرایی که در قوه قضاییه صادر می‌شود بر پایه گزارشات و اظهارنظر کارشناسان رسمی است.

وی تصریح کرد: از طرفی، دستگاه‌های دولتی که از بودجه، استفاده می‌کنند طبق قانون موظفند برای هر معامله اموال منقول و غیرمنقول از نظر کارشناسان استفاده کنند.

صفوی افزود: برای کاهش پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی، مراجعه به کارشناسان رسمی در اغلب موارد، اجباری بوده و کارشناسان به عنوان متخصص باید همراه طرفین معامله باشند زیرا در اصول فقهی هم گفته شده که برای قضاوت از افراد خبره استفاده کنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.