در حالی که محموله های دام قاچاق بارها توقیف و روانه کشتارکاه ها شده است اما این برخوردها هیچگاه راهکاری اساسی برای جلوگیری از قاچاق دام نشده است و این معضل متولیان امر را بر آن داشته است تا این بار بااجرای طرح پلاک گذاری دام به کمک جلوگیری از قاچاق دام آمده و این پدیده را به حداقل برسانند.

طی سال های گذشته تفاهم نامه ای بین راهداری و حمل و نقل جاده ای و دامپزشکی مبنی بر ارائه مجوز حمل دام به رانندگان منعقد و این مهم نیز اجرایی شد و در کنار آن مجدد با قاچاق دام سبک و سنگین مواجه بودیم و این نیز نتوانست آنگونه که باید کارساز و جوابگو باشد.

اما مسؤولان طرح پلاک کوبی و شناسامه دار کردن را برای بسته شدن همیشگی راه قاچاق دام پیاده کرده اند که در حال اجراست و از طرفی بدون داشتن پلاک ۱۵ رقمی خرید و فروش دام در داخل استان زنجان نیز غیرممکن خواهد شد.

دام‌های فاقد پلاک، حتی در محل نگهداری آنها نیز قاچاق محسوب می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: دامداران قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد و برخوردهایی در این خصوص انجام شود، به پلاک کوبی دام های زنده اعم از سبک و سنگین اقدام کنند.

سید محمد علی صادقی متذکر شد: بعد از پایان این طرح چنانچه دامداران و کشاورزان دامی در آغل و طویله داشته باشند قاچاق بوده و مصادره می شود.

وی با بیان اینکه متولی اصلی پلاک کوبی برای دامها اتحادیه دامداران، معاونت امور دام و شرکت های خدمات کشاورزی است، افزود: همه نیروها برای اجرای این طرح آموزش دیده اند و در سراسر استان زنجان نیز پراکنده هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از کدهای ۱۵ رقمی پلاک دامها برای واکسیناسیون، کشتار، بیمه و دیگر موارد استفاده قرار خواهد شد.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد از دام های استان زنجان پلاک کوبی شده است، یادآوری کرد: مهلت پلاک کوبی برای دام سنگین به پایان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه استان زنجان یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین دارد، اضافه کرد: علت پیشرفت کند پلاک کوبی اهمیت ندادن به این مساله توسط دامداران است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: همه دامداری های صنعتی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و دامداران روستایی از آن استقبال نمی کنند.

صادقی، هزینه پلاک کوبی برای یک راس گوسفند، بز، بزغاله و بره را ۳۰ هزار و گاو و گوساله را ۵۰ هزار ریال بیان کرد.

وی ادامه داد: در طرح پلاک گذاری، نوع دام، دامداری و دامدار مشخص است و حتی مسئولان امر می توانند به پراکنش دام های سبک و سنگین در مناطق مختلف دسترسی داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، هدف از طرح پلاک گذاری دام های سبک و سنگین را داشتن بانک اطلاعاتی دقیق برای آمارگیری، واکسیناسیون، اصلاح نژاد دام، میزان تولید گوشت قرمز و شیرخام، جلوگیری از قاچاق دام و سرانه مصرف گوشت و شیر دانست.

صادقی متذکر شد: دامدارانی که برای انجام این طرح اقدام نکنند از خدمات مورد نیاز محروم می شوند و صندوق بیمه ایران نیز برای پرداخت خسارت دام به دامداران به پلاک ۱۵ رقمی گوش استناد خواهند کرد.

صدور گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه ای مشروط به پلاک دام است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز تاکید کرد: صدور گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه ای برای تردد دام های زنده اعم از گاو و گوساله، گاومیش، گوسفند و بره، بز و بزغاله و اسب فقط به شرط داشتن پلاک انجام می شود.

محمدباقر حاج کاظمی تاکید کرد: بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهادکشاورزی، صدور گواهی حمل بهداشتی- قرنطینه ای برای تردد دام های بیان شده از ۱۵ دی ماه امسال فقط برای دام‌هایی امکان دارد که پلاک گذاری شده باشند.

 وی یادآوری کرد: همه بهره‌برداران در سطح استان زنجان موظف هستند با مراجعه به اتحادیه دامداران و معاونت بهبود امور تولیدات دامی نسبت به ثبت واحدهای مربوطه و پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بر همین اساس همه کشتارگاه های دام نیز شماره پلاک دام های کشتاری را در سامانه سازمان دامپزشکی ثبت خواهند کرد.

خرید و فروش دام فقط با داشتن پلاک ۱۵ رقمی امکانپذیر است

مدیر عامل تعاونی دامداران استان زنجان گفت: خرید و فروش دام های سبک و سنگین فقط با پلاک گوشی ۱۵ رقمی که عددی بین المللی است، انجام خواهد شد.

محمود محمود اوغلی اظهارداشت: با توجه به اهمیت اجرای طرح پلاک گذاری برای دام‌ها و شناسنامه دار کردن آن برای جلوگیری از قاچاق و دریافت خدمات، دامداران این مهم را جدی گرفته و هرچه سریعتر برای انجام آن اقدام کنند.

وی تاکید کرد: دامداران می توانند به نمایندگی شرکت های خدمات بیمه ای سراسر استان مراجعه و نسبت به هویت گذاری دام های خود اقدام کنند.

مدیرعامل تعاونی دامداران استان زنجان گفت: تهیه پلاک های ۱۵ رقمی بر عهده این تعاونی است که مشکلی در این خصوص وجود ندارد و تاکنون ۱۵ هزار راس دام در استان پلاک گذاری شده است.

محموداوغلی یادآوری کرد: دامداران در صورت مواجه شدن با هر مشکلی و یا انجام طرح پلاک گذاری می توانند با شماره ۳۳۵۵۳۳۷۵ تعاونی دامداران تماس برقرار کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.