اسماعیل قلی‌زاده، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پنج قطعه از اردک‌های سرسبز، آبان ماه امسال در مناطق مختلف زنجان (یک قطعه در منطقه سرخ آباد، ۲ قطعه در ایجرود و ۲ قطعه در ابهر) و ۲ قطه دیگر نیز دوشنبه شب /۱۱ آذر ماه/ به دست شکارچیان متخلف، شکار شدند. 

وی اظهار داشت: محیط بانان این استان حوالی ساعت ۲۱:۳۰ در حین گشت شبانه در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد، متوجه شکار پرنده از سوی ۲ شکارچی متخلف که بومی منطقه نیز بودند شده و نسبت به دستگیری آنان اقدام کردند.

قلی زاده افزود: از این شکارچیان خاطی، لاشه ۲ قطعه اردک و همچنین یک قبضه سلاح شکاری ته‌پر تک‌لول متعلق به غیر، یک دستگاه پروژکتور و یک تیر فشنگ ساچمه‌ای، به دست آمد.

وی با بیان اینکه دستگیرشدگان به منظور اعمال قانون تحویل مراجع قضایی شدند، تصریح کرد: اغلب پرندگان آبزی و کنارآبزی زنجان از نوع مهاجر هستند و محیط بانان تلاش می‌کنند با پایش و رصد دقیق زیستگاه‌های پرندگان، امنیت و آرامش آنان لطمه نخورد.

در سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی زنجان که از سوی کارشناسان و محیط‌بان این اداره‌کل در سال ۹۷ انجام گرفت، تعداد ۶ هزار و ۳۱۳ قطعه انواع پرندگان مهاجر در سطح این استان مورد سرشماری قرار گرفتند. 
انواع اردک (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان، خوتکا، بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر و سایر پرندگان آبزی و کنارآبزی در این سرشماری مشاهده شد که چنگر، اردک سرسبز، خوتکا و باکلان، به ترتیب بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند. 
این سرشماری نیز اواخر بهمن ۹۷ به مدت پنچ روز توسط چند اکیپ از کارشناسان و محیط بانان این اداره کل، در هشت سایت پرنده زنجان،  شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و فیله‌خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، انجام گرفت. 
سال ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و ۳۰۰ قطعه و سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان، مشاهده و سرشماری شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.