کارشناس شیر مادر معاونت درمان داتنشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی انجام گرفته از سوی اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با توجه به زیرساخت های موجود این واحد دانشگاهی برای احداث بانک شیرمادر در نظر گرفته شده است.

زینب اسماعیلی افزود: نهضت ترویج تغذیه با شیر مادر به عنوان راهبردی برای توسعه پایدار کشورهای جهان مطرح بوده است این راهبرد در بعد سلامت، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر نظیر سوء تغذیه، چاقی و دیابت، سلامت روان، ارتقای تکامل کودکان و سلامت زنان و در بعد اقتصادی و اجتماعی نیز تامین امنیت غذایی، شکستن چرخه فقر، ارتقای نیروی کار و حفاظت از محیط زیست را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: استان زنجان با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و قرار گیری در موقعیت خاص جغرافیایی جزو یکی از دانشگاه‌های منتخب برای احداث بانک شیر مادر پیش بینی شده است که برای برداشتن این قدم مقدس و بزرگ، به همکاری واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی نیاز دارد.

اسماعیلی افزود: تغذیه با شیر مادر در تعالیم دین مبین اسـلام از بـیش از یکهزار و ۴۰۰ سال پیش مورد تأکید قرار گرفته و در آیات و روایات متعدد و نیز در سیره معصومین(ع) به اهمیت آن اشاره شـده اسـت.

وی اظهار داشت: این در حالی است که طی دهه های گذشته سازمان های بین المللی بهداشتی نیز اهمیت حفظ و ترویج تغذیه با شـیر مـادر را برای ارتقای سـلامت و تغذیـه شیرخواران و کودکان خردسال مـورد تأکیـد قرار داده است.

این کارشناس ادامه داد: تلاش ها برای غلبه بر مشکلات و موانع احتمـالی ترویج تغذیه نوزاد با شـیر مادر، به عنوان بخشی از برنامه های جامع تغذیه، سلامت مـادر و کودک از اجزای کلیدی مراقبت های بهداشتی اولیـه محـسوب شده است.

وی یادآوری کرد: دهم تا شانزدهم مرداد به عنوان هفته جهانی شیر مادر اعلام شده است و با توجه به شعار امسال " توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، حال و آینده " با همکاری ریاست دانشگاه، متخصصان نوزادان، کودکان، زنان و خانواده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان این مهم به سرانجام نهایی خود خواهد رسید.

۹۶۴۶/۶۰۸۵
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.