فرماندار شهرستان طارم روز یکشنبه در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از برگزاری جشنواره زیتون در سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به اینکه چند سالی است جشنواره زیتون برگزار نمی شود، در تلاش هستیم که با هماهنگی های لازم و برگزاری جلسات متعدد این جشنواره مهم که مربوط به محصول باغی اصلی شهرستان طارم است در سال جاری برگزار شود.

ستار صفری خاطرنشان کرد: این جشنواره باید با اهداف مشخص برگزار و موجب رضایتمندی مردم شود در غیر اینصورت با توجه به هزینه های بالا، برگزاری این جشنواره توجیه پذیر نیست.

وی حضور صنایع بزرگ، کشاورزان تولید کننده، تولید کنندگان صنایع تبدیلی و عرضه کنندگان عمده کشور در این جشنواره را مهم برشمرد و افزود: هدف از برگزاری جشنواره، جذب گردشگر و برقراری تعامل و ارتباط پایدار بین تولیدکننده و بازار فروش و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات تولیدی شهرستان است.

 صفری موفقیت در برگزاری این جشنواره را نیازمند یک کار تیمی عنوان کرد و اظهار داشت: جهت برگزاری این جشنواره از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و اعضای سازمان بسیج دانشجویی استفاده خواهد شد.

فرماندار طارم تعداد واحدهای فرآوری محصول زیتون در این شهرستان را  ۳۲ واحد عنوان و تصریح کرد: با توجه با حجم بالای محصولات تولیدی این تعداد واحد فرآوری پاسخگوی نیاز شهرستان نیست و در حال حاضر نیازمند استقرار واحدهای فرآوری بیشتری هستیم.

این مسئول با اشاره به حمایت های دولتی از احداث واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی بخصوص برای محصول زیتون در طارم گفت:  همزمان با سیاست استقرار واحدهای جدید فرآوری زیتون در شهرستان، تکمیل پروسه تولید- فرآوری- بسته بندی- بازاریابی جهت ایجاد ارزش افزوده برای محصولات تولیدی در طارم ادامه دارد و با تمام توان این سیاست در شهرستان دنبال خواهد شد.

فرماندار طارم اظهار داشت: شهرستان طارم با جمعیت نزدیک به  ۵۰ هزار نفر و اشتغال ۶۰ درصدی نیروی فعال در بخش کشاورزی، بالغ بر ۶۰ نوع محصول زراعی و باغی تولید می کند که در برخی ارقام تولیدی دارای رتبه کشوری است.

وی افزود: منطقه طارم با داشتن آب و هوای منحصر به فرد و خاک مناسب امکان کشت محصولات نیمه گرمسیری را دارد به طوری که کشت و برداشت مرکبات و محصولاتی مانند پسته نیز در شهرستان وجود دارد.

صفری با بیان اینکه اولویت اصلی اقتصاد شهرستان بر پایه کشاورزی است تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود منابع آبی در کشور و شهرستان طارم گسترش افقی کشاورزی امکان پذیر نبوده و اولویت حفظ و تثبیت وضع موجود است.

وی با بیان اینکه خام فروشی محصول به زیان کشاورزان است گفت: توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی از اولویت هایی است که به صورت جدی در شهرستان دنبال می شود و به افرادی که متقاضی سرمایه گذاری در این زمینه باشند با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تسهیلگری در واگذاری اراضی ملی حمایت می شود.

فرماندار طارم تاکید کرد: توجه صرف به امر تولید برای شهرستان مضر بوده و باید سازمانهای مردم نهاد جهت ارتقای قدرت چانه زنی  و عرضه محصول با قیمت مناسب‌تر در شهرستان تشکیل شود.

وی گفت: با توجه به اینکه تشکل های مردمی در بخش کشاورزی طارم به معنای واقعی شکل نگرفته، همواره مردم انتظار دارند دولت به این امر ورود نماید در حالی که دولت وظیفه سیاست گذاری داشته و فراهم کننده بستر مناسب برای تولید کننده و مصرف کننده است.

صفری با اشاره به ظرفیت های بالقوه شهرستان طارم در حوزه گردشگری از قبیل آب و هوای منحصر به فرد، مناطق بکر و طبیعی، آثار باستانی، بقاع متبرکه و.. تصریح کرد: صرف وجود این ظرفیت ها جاذب گردشگر نیست و باید اقداماتی صورت گیرد که به حضور گردشگر و افزایش منابع درآمدی در شهرستان منجر شود و پایداری سکونت در طارم را به دنبال داشته باشد.

فرماندار طارم با بیان اینکه طرح های مختلفی در چند سال اخیر در حوزه گردشگری در شهرستان آغاز و هم اکنون نیز به صورت جدی دنبال می شود خاطرنشان کرد: به جهت سرمایه گذاری صورت گرفته در نظام مقدس جمهوری اسلامی و سرمایه گذاری بخش خصوصی، طارم تنها شهرستانی است که بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵ جمعیت روستایی آن رشد مثبتی داشته است.

صفری با اشاره به اجرای سه پروژه ملی راه ارتباطی در شهرستان طارم عنوان کرد: این پروژه ها نیازمند اعتبار کلانی است ولی پیشبرد این پروژه ها به صورت جدی پیگیری می شود تا مجموعه عوامل، وجود زیرساخت ها و پتانسیل های بالقوه شهرستان به توسعه همه جانبه منطقه منجر شود.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

۹۸۸۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.