عضو هیئت‌رئیسه  اتاق تعاون استان زنجان گفت: مقابله اساسی با هجوم آفت مگس زیتون، نیاز مبرم به کشاورزی دانش‌بنیان دارد.


سیدموسی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: باغداران زیتون طی روزهای اخیر به جد با آفت مگس زیتون دچار چالش شده‌اند و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، برخی از این باغداران خسارت‌های چشم‌گیری را متحمل می‌شوند. البته سازمان جهادکشاورزی کارت‌های زرد یارانه‌دار برای به دام انداختن این آفت بین باغ‌داران توزیع کرده است، ولی این کافی نیست.


وی ادامه داد: با اتکای صرف به کارت‌های زرد، شاید بتوان سالانه 10 درصد از جمعیت آفت را از بین برد و با توجه به این‌که شرایط آب و هوایی امسال (کاهش دما و افزایش بارندگی) برای رشد این آفت مساعد است، شاهد نفوذ روزافزون آن در باغ‌های زیتون هستیم .


شفیعی افزود: تنها راه چاره برای مقابله اساسی و ریشه‌کنی این آفت، توجه به مطالعات علمی و اجازه ورود به تیم‌های دانش‌بنیان است؛ در واقع باغ‌داران ما نیازمند مبارزه به‌روز و کارشناسی شده با این آفت هستند و دیگر نمی‌توان با روش‌های مرسوم، جلوی هجوم آفاتی از جمله مگس زیتون را گرفت .


عضو هیئت‌رئیسه اتاق تعاون استان زنجان تصریح کرد: شاید این مسئله سه سال و یا حتی بیشتر به طول بیانجامد ولی در نهایت می‌توان راهکاری اساسی برای سال‌های آتی ارائه داد و باغ‌داران زیتون را برای همیشه از شر این مگس مزاحم رهایی بخشید .


به گزارش ایسنا، «زیتون» از مهم‌ترین گیاهان روغنی است که بخش عمده‌ای از محصول برای استخراج روغن و بخش قابل توجهی از آن برای مصارف مختلف فرآوری می‌شود. البته تغذیه، هرس، آبیاری، اقلیم، نوع و ارقام زیتون، روی کیفیت روغن این محصول باغی موثر است و هدف اصلی از توسعه باغات زیتون در ایران، افزایش توسعه روغن و کاهش وابستگی به واردات روغن‌های نباتی است.


در این میان، آفت مگس میوه زیتون از آفات بسیار مهمی است که در اکثر نقاط زیتون‌خیز وجود دارد و متاسفانه امسال در استان‌هایی از جمله، گیلان، قزوین، زنجان و گلستان مشاهده شده است. این حشره، خسارات شدیدی به میوه‌های زیتون وارد می‌کند و به طور اختصاصی روی زیتون فعالیت می‌کند .


در واقع، پس از آن‌که حشره بالغ ماده روی میوه تخم می‌گذارد، بوی خاصی از میوه متصاعد شده و باعث می‌شود که مگس‌های دیگر روی آن میوه تخم نگذارند ولی 2 تا 3 روز بعد، تخم باز شده و کرم شروع به تغذیه از گوشت میوه زیتون می‌کند. چنین روندی، باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت و متعاقب آن، کاهش کیفیت روغن زیتون می‌شود. این در حالی است که مبارزه با آفت مگس زیتون، به جد نیازمند استفاده از روش‌های نوین و تاثیرگذار است و کنترل بیولوژیکی می‌تواند خسارت آفت مگس زیتون را تا حد قابل قبولی در باغات کاهش دهد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.